Apple melder klart ud: Derfor bliver din app afvist af App Store

Mange udviklere har prøvet at få en app afvist af Apples App Store uden helt at kunne forstå hvorfor. Nu melder Apple klart ud, hvad der fører til en afvisning.

Artikel top billede

På en ny Apple-webside kan app-udviklere nu få lidt mere indsigt i, hvad der kan være årsagen, hvis deres app bliver afvist af Apples App Store.

På siden Common App Rejections fremgår det blandt andet, at Apple lægger stor vægt på en gennemtænkt og brugervenlig brugergrænseflade - og at man derfor bør følge Apples officielle design-guidelines.

Dem har vi tidligere beskrevet i en anden artikel.

Selv om der naturligvis kan være åbenlyse årsager - eksempelvis at app'en crasher konstant eller indeholder porno - er der også nogle gange mindre åbenlyse forklaringer, når en app får et no-go til App Store.

Det er meget konkrete ting, ens app kan blive afvist på:

"Alle links i din app skal fungere. Et link til support med opdateret kontakt-information er et krav til alle apps," står der eksempelvis i guiden fra Apple.

Og hvis du tror, at du bare lige kan lave en hurtig app, der i bund og grund bare pakker din hjemmeside ind på en ny måde, kan du også godt tro om igen.

"Websider, der leveres i en iOS-app, web-indhold der ikke er formateret til iOS, og begrænsede interaktions-muligheder skaber ikke en kvalitets-app."

Beskrivelser skal passe

Et andet eksempel på, hvorfor ens app kan blive afvist er, at selve beskrivelsen af app'en i App Store skal være klar og præcis, ligesom det også gælder for de screenshots, man sender ind.

En af de lidt mere ukonkrete meldinger på Apple nye webside er, at man skal sikre, at ens app tilbyder andet og mere end de apps, der findes i samme kategori i App Store.

Top 10: Derfor afvises apps 
Apple har også frigivet en liste med de 10 hyppigste årsager til, at apps bliver afvist.

Over en syv-dages periode i slutningen af august fordelte det sig således:

14% More information needed

8% Guideline 2.2: Apps that exhibit bugs will be rejected

6% Did not comply with terms in the Developer Program License Agreement

6% Guideline 10.6: Apple and our customers place a high value on simple, refined, creative, well thought through interfaces. They take more work but are worth it. Apple sets a high bar. If your user interface is complex or less than very good, it may be rejected

5% Guideline 3.3: Apps with names, descriptions, or screenshots not relevant to the App content and functionality will be rejected

5% Guideline 22.2: Apps that contain false, fraudulent or misleading representations or use names or icons similar to other Apps will be rejected

4% Guideline 3.4: App names in iTunes Connect and as displayed on a device should be similar, so as not to cause confusion

4% Guideline 3.2: Apps with placeholder text will be rejected

3% Guideline 3.8: Developers are responsible for assigning appropriate ratings to their Apps. Inappropriate ratings may be changed/deleted by Apple

2% Guideline 2.9: Apps that are "beta", "demo", "trial", or "test" versions will be rejected

Læs også:

Krav til iOS-udviklere:Sådan skal jeres apps se ud nu

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S