Analytiker tvivler på Apple Watch: Derfor vil det ikke storsælge

Apple Watch bliver ikke en storsællert af den helt tunge kaliber, der kan løfte Apple til nye højder, lyder det fra en Forrester-analytiker.

Artikel top billede

Sidste uges mest omtalte produktlancering, Apple Watch, har fået blandede modtagelser.

Det lille computer-ur ser lækkert ud og har masser af smarte funktioner.

Men for det første rammer det først markedet i 2015, og for det andet er der mange, der tvivler på, at det vil kunne løfte selskabet Apple til nye højder, som det skete med både iPhone og iPad.

Forrester-analyker George Colony skriver, at Apple Watch er et smukt ur - men et niche-produkt.

"Jeg estimerer, at kun 10 procent af de 250 millioner iPhone-brugere på verdensplan vil købe Apple Watch," vurderer han.

Det vil give Apple en Watch-omsætning på 8 til 12 milliarder dollar for Apple, og selv om det immervæk også er en slat penge, skal det sættes i forhold til den kolossale forretning, Apple-koncernen er i dag.

"... ikke ringe, men næppe det "gennembrud" eller "nye kapitel", som man hævder fra Cupertino-scenen," skriver George Colony.

Derfor er det kun et niche-produkt

Han argumenterer for sine vurderinger i et indlæg, som du kan læse i fuld længde her. Budskaberne er kort fortalt: 

- For mange føles det unødvendigt at skulle bære rundt på to enheder. I det tilfælde vil man holde fast i iPhonen og ikke investere i et Apple Watch.

- Et ur er et meget kulturelt og følelsesmæssigt valg, og det handler om mode og om at sende signaler. Kan et smartwatch det, selv når der findes forskellige remme til, som det er tilfældet med Apple Watch?

- Mange mennesker bryder sig stadig ikke om at bære elektronik direkte på kroppen af frygt for blandt andet radiosignaler.

- Prisen er relativ høj.

George Colony fra Forrester når derfor frem til denne konklusion:

"Apple Watch? Som Samsung og Sony allerede har vist på markedet, vil uret appellere til et begrænset Apple-segment, men ikke til størstedelen af kunderne."

Læs også:

Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Så kom Apple Watch: Her er overblikket over alle de nyeste smartwatches

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    MLOps engineer i PET

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Skåne

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S