Analytiker tvivler på Apple Watch: Derfor vil det ikke storsælge

Apple Watch bliver ikke en storsællert af den helt tunge kaliber, der kan løfte Apple til nye højder, lyder det fra en Forrester-analytiker.

Artikel top billede

Sidste uges mest omtalte produktlancering, Apple Watch, har fået blandede modtagelser.

Det lille computer-ur ser lækkert ud og har masser af smarte funktioner.

Men for det første rammer det først markedet i 2015, og for det andet er der mange, der tvivler på, at det vil kunne løfte selskabet Apple til nye højder, som det skete med både iPhone og iPad.

Forrester-analyker George Colony skriver, at Apple Watch er et smukt ur - men et niche-produkt.

"Jeg estimerer, at kun 10 procent af de 250 millioner iPhone-brugere på verdensplan vil købe Apple Watch," vurderer han.

Det vil give Apple en Watch-omsætning på 8 til 12 milliarder dollar for Apple, og selv om det immervæk også er en slat penge, skal det sættes i forhold til den kolossale forretning, Apple-koncernen er i dag.

"... ikke ringe, men næppe det "gennembrud" eller "nye kapitel", som man hævder fra Cupertino-scenen," skriver George Colony.

Derfor er det kun et niche-produkt

Han argumenterer for sine vurderinger i et indlæg, som du kan læse i fuld længde her. Budskaberne er kort fortalt: 

- For mange føles det unødvendigt at skulle bære rundt på to enheder. I det tilfælde vil man holde fast i iPhonen og ikke investere i et Apple Watch.

- Et ur er et meget kulturelt og følelsesmæssigt valg, og det handler om mode og om at sende signaler. Kan et smartwatch det, selv når der findes forskellige remme til, som det er tilfældet med Apple Watch?

- Mange mennesker bryder sig stadig ikke om at bære elektronik direkte på kroppen af frygt for blandt andet radiosignaler.

- Prisen er relativ høj.

George Colony fra Forrester når derfor frem til denne konklusion:

"Apple Watch? Som Samsung og Sony allerede har vist på markedet, vil uret appellere til et begrænset Apple-segment, men ikke til størstedelen af kunderne."

Læs også:

Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Så kom Apple Watch: Her er overblikket over alle de nyeste smartwatches

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Banedanmark

Løsningsarkitekt til IT-udvikling

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car