Glem hackere: Vejret er en af de største trusler mod din mobil

Når din teleoperatør eller bredbåndsforbindelse går ned, og din forbindelse sendes i sort, skyldes det næsten aldrig hacker-angreb. Til gengæld er vejret den helt store synder.

Artikel top billede

Kilde: Europæiske Unions Agentur for Net- og Informationssikkerhed.

Når teleoperatørerne eller bredbåndsleverandørerne går ned, er helvede løs i det digitale samfund.

Det problem har den Europæiske Unions Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) sat fokus på. Og i dag den 16. september kommer en rapport, der beskriver problemer og årsager i forbindelse med større udfald inden for sektoren for elektronisk kommunikation.

Rapporten peger på de udfordringer, de danske og europæiske tele- og bredbåndsfirmaer står overfor på sikkerhedsfronten og naturligvis den digitale linje, der skal fodre dig og din virksomhed.

Der er blevet indberettet 90 hændelser til EU-myndighederne, og de falder primært indenfor mobilt internet og mobiltelefoni.

90 hændelser lyder måske ikke af meget, men først indberetter operatørerne problemer nationalt, og de mest alvorlige bliver efterfølgende sendt til ENISA.

De største problemer opstår i forbindelse med systemfejl i basestationer og switches, men det er noget så ukontrollabelt som vejret, der er mest ødelæggende for den digitale forsyning af ettaller og nuller.

Og så er hackere et meget lille problem i denne sammenhæng.

Naturen sender den digitale verden i hegnet

Det er primært mobilnetværket, der bliver ramt af problemer. Omkring halvdelen af alle store udfald rammer ned i kategorien mobilt netværk og mobiltelefoni.

Ser man på tærte-diagrammet over, hvor problemerne stammer fra, er det hardware- og software-problemer, der er skyld i de største problemer.

Læs også: Softwarefejl ramte TDC: 250.000 danskere på ferie uden forbindelse

Ligeledes er tredjepartproblemer en alvorlig fejlkilde, fortæller Christoffer Karsberg, ekspert i netværks- og informationssikkerhed i EU, til Computerworld.

"Disse fejl ligger ikke direkte indenfor for operatørens råderum. Et eksempel er et kabel, der bliver gravet over," siger Christoffer Karsberg.

Han fortæller også, at EU ser på Danmark som det gode eksempel i netop denne sag.

"I Danmark har man en god struktur omkring rapportering i forbindelse med eksempelvis gravearbejde. Det er noget, som vi anvender som et godt eksempel overfor andre lande i EU."

Til gengæld er den tærtedel, der fortæller om problemer med eksempelvis hackere eller andre ondsindede angreb, helt nede på seks procent. Det skyldes, at man ikke saver den gren over, som man selv sidder på.

"En forklaring kan være, at de it-kriminelle har brug for netværket, der leveres af operatørerne for at ramme den enkelte bruger, som i denne forbindelse ofte er langt mere interessant end en telefonudbyder. Det er naturligvis et område, som operatørerne skal være opmærksomme på, men de er faktisk dækket ret godt ind i forholde til disse angreb," siger Christoffer Karsberg.

Så på dette område er der kæmpe forskel på at være privatbruger og leverandør?

"Ja, det er korrekt."

Det værste, der kan ske for nedetiden, handler langt fra om bits og bytes, men om noget så jordnært som vejret.

Læs også: Tusindvis af YouSee-kunder ramt af weekendens skybrud

Naturfænomener står kun for 12 procent af nedbruddene, men de har den største indvirkning, når det handler om nedetiden.

"Ofte medførte hårdt vejr strømafbrydelser eller kabelbrud, som igen førte til alvorlige udfald i form af nedetid. Det materiel, der oftest blev berørt, er basestationer, switches og mobilomstillinger," fortæller han.

Gode råd på vej

I forlængelse af rapporten er ENISA i gang med at udarbejde konkrete råd i en vejledning til operatørerne.

Organisationen har en køber-leverandørvejledning i støbeskeen, der skal give udbydere mulighed for at varetage sikkerheden i forbindelse med anskaffelser til deres kernevirksomhed fra ikt-leverandører og outsourcing-partnere.

"Vi forventer, at der kommer en hands-on-guide til operatørerne i løbet af november. Så gode råd og konkrete vejledninger er på vej," fortæller han.

Han siger samtidig, at det ikke kun handler om en rapport, og peger på, at der skal arbejdes tættere sammen mellem operatørerne og de nødvendige sektorer som eksempelvis elforsyningen.

"Der er en åbenlys interesse for begge sektorer i at etablere et godt samarbejde, der kan gøre parterne mere robuste og sikre," lyder det fra EU-sikkerhedsmanden.

Hele rapporten kan læses her.

Læs også:
Tusindvis af YouSee-kunder ramt af weekendens skybrud

Softwarefejl ramte TDC: 250.000 danskere på ferie uden forbindelse

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil