Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Computerworlds Top 100: Her er Danmarks bedste it-virksomhed

Top 100 2014: Sitecore vinder igen titlen som Danmarks bedste it-virksomhed i Computerworlds Top 100. Det amerikanske marked er helt afgørende for det fremadstormende selskab, lyder det fra topchef Michael Seifert. Se her, hvad Danmarks bedste it-virksomhed bygger successen på.

Den danske CMS-virksomhed Sitecore har fejende vind i sejlende. Faktisk går det så godt, at Sitecore for anden gang vinder titlen som vinder af Computerworlds Top 100 og altså dermed er Danmarks bedste it-virksomhed.

Sitecore vandt også titlen i 2011, hvilket du kan læse mere om her: Derfor har Danmarks bedste it-firma så stor succes.

Den danske CMS-virksomhed buldrer med andre ord fremad, og det har selskabet sådan set gjort i et godt stykke tid.

Blandt andet vandt direktør Michael Seifert IT-Prisen 2013, ligesom analysehuset Gartner tidligere har kåret Sitecore til et af verdens bedste indholdsstyringsssystemer.

Michael Seifert, direktør i Sitecore: Hvad gør I for at holde forretningen i god form?

"Vi vækster bare med 40 procent hvert år," fortæller han med et grin.

Det lyder nemt. Hvordan gør I det?

"Vi har investeret betydeligt i udviklingen af vores produkt. Så er vi ude på rigtig mange markeder i hele verden, og det har vi været meget tidligt i vores virksomhedshistorie. Vi åbnede eksempelvis i USA i 2004. Det har været altafgørende. Havde vi ikke gjort det, så var vi en helt anden virksomhed i dag."

Hvad har Amerika gjort for jer?

"Det er et kolossalt marked. I mindre lande i Europa løber man hurtigt mod den mur, at markedet bliver mættet, hvilket kræver hårdt salgsarbejde. Det oplever vi slet ikke i USA. Selv om vi har været der i mange år, så er der stadig masser af salgspotentiale."

Hvorfor passer I så godt til USA? "Det gør vi sådan set heller ikke. Vi er jo en dansk virksomhed, og det har været svært at komme ind på det amerikanske marked. Men vi har gjort meget for at fremstå som en amerikansk virksomhed. Vi flager ikke med at være fra Danmark, vi forsøger altid at fremstå som en lokal aktør. Det har så efterfølgende betydet, at mange danskere tror, vi er amerikanske."

Er I blevet en amerikansk virksomhed?

"Nej, vi er en global virksomhed."

Partnerne og produktet

I sælger løsninger gennem et partnernetværk, men hvordan vedligeholder i det netværk og holder partnerne glade og tilfredse?

"Der er en symbiose i den forstand, at jo mere vi vinder, jo mere har partnerne at lave. Men det er samarbejder, hvor vi holder os væk fra konkurrencen med vores partnere. Hvis vi begyndte at sælge løsninger direkte til kunderne, så ville vi blande os i deres arbejde, og det har vi aldrig gjort.

Vi lader altid partneren løse opgaven for kunden. Gjorde vi ikke det, ville vi være i gang med at opbygge en serviceforretning. Det vil vi ikke."

Hvordan bliver I ved med at finde på nye funktioner i jeres produkt?

"Vi har været meget tidligt ude med at omstille vores forretning. I 2007 erklærede vi cms'et for dødt, og siden har vi arbejdet på at bygge det, vi kalder en oplevelsesplatform, hvor fokus er på kundens oplevelser. Men det er jo en kreativ proces, hvor man lytter til kunder, se på hvad man selv har af ideer og hvad, der kan udvikle forretningen." 

"Mange kommer hurtigt til at bruge et cms til bare at publicere og redigere indhold. Det er der ikke meget forretningsværdi i. Derfor fylder eksempelvis digital markedsføring meget i vores produkt."

"Man kan sige, at det er længe siden vi har været et cms, og det marked vi er på i dag, stadig er udefineret og uden et egentligt navn. Vi kalder det for oplevelsesplatform, men andre kalder det noget andet. I dag er vi i konkurrence med virksomheder som Adobe, Oracle, IBM eller Salesforce."

Du nævner ikke Microsoft som en konkurrent. Har det betydet noget, at Microsoft har trukket SharePoint lidt væk fra cms-markedet, og primært sælger produktet som et samarbejdsværktøj?

"Vi har haft et godt samarbejde med Microsoft i en årrække. Hvor CMS tidligere i høj grad handlede om et infrastruktur-salg til it, så fokuserer Microsoft i dag på samarbejdsværktøjer og Sitecore på oplevelsesplatformen. Og det er selvfølgelig med til at styrke samarbejdet, at vi begge har et klart og komplementerende fokus."

Hvad er der af udfordringer som software-udvikler, når man er i et marked, som ikke er veldefineret?

"Vi kan ikke bare justere en funktion lidt. Vi skal tænke nyt. Fokus er lige nu på digital markedsføring. Men hvis man træder et skridt tilbage og ser på helheden, så lever vi i stigende grad i en oplevelsesøkonomi. Det er derfor, vi tilpasser vores produkt til, at kunden har en god oplevelse."

Er analyser af kunder det nye sort?

"Ja, det kan man godt sige. Det er måske ikke så meget selve analysen. Det handler om at kende hver enkelt kunde. Herefter skal du så forme den oplevelse, som den enkelte kunde har - i realtid. Det er den udfordring, vi står overfor. Vi er godt på vej, men ikke helt færdige endnu,"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.