WiFi-frygt: 1.326 fly skal have skiftet cockpit-skærme

Flere flyselskaber er blevet beordret til at skifte deres cockpit-skærme ud for millioner af kroner, fordi luftfartsmyndigheder frygter, at WiFi-intereferens kan få skærmene til at gå i sort. Flyselskaber raser over beslutningen.

Efter flere test har de amerikanske luftfartsmyndigheder beordret en lang række flyselskaber til at skifte deres cockpit-skærme ud på grund af frygt for WiFi-interferens.

Mere konkret drejer det sig om 1.326 amerikansk indregistrerede Boeing 727- og 777-fly, som er udstyret med flere såkaldte 'phase 3'-cockpitskærme.

De skærme kan ifølge luftfartsmyndighederne gå i sort, når de bliver forstyrrede af WiFi-, og mobilsignaler og sågar vejrradarer.

Skærmene viser piloterne informationer som hastighed, flyvehøjde og afstand til destination, og hele udskiftningen af skærmene forventes at løbe op i godt 80 millioner kroner.

Det skriver BBC.

Producent: Kun sket på landjorden
Flyproducenten Boeing hævder, at selskabet tilbage i 2012 har gjort flyselskaberne opmærksomme på mulig interferens med de skærme, som producenten Honeywell står bag.

Honeywell har samtidig ifølge BBC udtalt, at problematikken ikke er kendt på reelle flyvninger.

"Den eneste kendte sag er fra en udviklingstest på landjorden," lyder det fra Honeywells talsmand Steve Brecken.

Stiller sig på baghjulene
Flere af flyselskaberne er mildest talt ikke begejstrede for, at de skal igennem en større udskiftning af deres skærme.

Flyselskaber som Virgin Australia, Air France og Ryanair har udtrykt stærk kritik af luftfartsdirektivet, og Ryanair har klaget over det.

Ryanairs klage går på, at udskiftningen vil betyde en 'høj og unødvendig finansiel byrde for flyselskaberne'.

Den amerikanske luftfartsmyndighed Federal Aviation Administration (FAA) har dog affejet klagerne med, at der ikke skal tages unødige chancer.

"Vi er ikke enige i, at der ikke har været problemer på flyvende fly, eftersom der på fly i luften er blevet fundet denne skærmfølsomhed over for WiFi-signaler," lyder advarslen fra FAA.

2,3 millioner timer uden problemer
FAA har nu givet flyselskaberne fem år frem mod 2019 til at få udskiftet den type skærme, der muligvis er påvirkelige over for WiFi-interferens.

Fly-analytikeren Laurie Price siger til BBC, at den lange udskiftningstid er et signal om, at der ikke er en overhængende fare for, at fly ligefrem styrter ned som et udslag af sorte skærme i flyenes cockpits.

"Passagerne skal overhovedet ikke være urolige," udtaler Laurie Price om situationen.

Det udsagn møder opbakning hos fly-magasinet Flight International.

"Southwest Airline gav os data, der viste, at selskabet havde fløjet med Boeing 737-fly med disse skærme i omkring 2,3 millioner timer, siden der blev installeret WiFi ombord. Og der har ikke været nogen problemer overhovedet," forklarer Flight International-journalist Stephen Trimble til BBC.

Læs også:

Sådan kommer du hurtigt igennem Københavns Lufthavn med smart it


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Professionel managed service holder langt flere kunder i luften på én gang
Sådan forudser du problemerne, og leverer en bedre service Dette white paper er skrevet af Computerworld for AVG