En uge efter hype-hysteriet: Nu rager Ello folk en høstblomst

Det sociale medie Ello blev i sidste udskreget som Facebooks reklamefrie afløser, men er der egentlig hold i det udsagn? Få svaret fra en ekspert i sociale medier, som her giver sin uforbeholdne mening om Ellos fremtidschancer.

En af sidste uges store historier på nettet var det sociale medie Ello, som angiveligt fik et sted mellem 30.000 og 40.000 nye brugere i timen.

Det svarer til, at der kom knap én million nye brugere til i døgnet.

Eller sagt på en anden måde - i det tempo ville det tage Ello et sted mellem tre og fire år at kapre det samme antal brugere, som Facebook har i dag.

Hypen er sivet ud
Invitationer til Ello blev i starten af sidste uge spredt for alverdens vinde.

Flere traditionelle medier greb invitationerne til at gennemgå Ello lige fra selskabets udsagn om, at brugerdata på sitet ikke skal afleveres til reklamehajer og til, at det var venturekapitalfonde, som var de økonomiske motorer ved stiftelsen af selskabet i marts.

Der lød blandt andet historier om, at folk tilbød at købe medlemskab af Ello for flere hundrede kroner på eBay, da Ello er en lukket klub, der kun lukker inviterede medlemmer ind af sine virtuelle døre.

Til gengæld skulle folk ikke bekymre sig om data-snageri eller censur på Ello-sitet. 

Efter en lille uge med seriøs Ello-hype er gassen så småt sivet ud af den sociale medieballon, og interessen for Ello på verdens største søgemaskine Google er også faldet ganske drastisk på få dage.


Her er interesse-kurven for Ello Ifølge Google Trends. Kurven viser, at interessen toppede tirsdag den 30. september. hvorefter det er gåët nedad bakke. 

Folk er ligeglade med data
Computerworld har stillet den sociale medie-ekspert Thomas Bigum spørgsmål om, hvorvidt Ello kan vippe etablerede sociale medier som Facebook og Twitter af pinden med løfter om at levere en reklamefri platform til brugerne.

Da Thomas Bigum i den seneste tid har været på konferencer i det store udland, har han svaret på Computerworld spørgsmål via en video, som du kan se her:



En af hovedpointerne i Thomas Bigums videosvar er, at sites som Ello rundt regnet har nul chancer for at tage kampen op mod storspillerne på de sociale platforme.

"Ello er endnu et socialt netværk, der kommer i rækken af udfordrere, som alle sammen kommer for sent," forklarer Thomas Bigum indledningsvist i sit videosvar til Computerworld.

Han nævner, at der er mindre forskydninger og overlap mellem de fem store - Facebook, Twitter, Youtube, Instagram og LinkedIN - men de er svære at vinde markedsandele fra.

Også selvom Ello slår på tromme for, at sitet modsat de fem store spillere ikke vil belemre sine brugere med reklamer baseret på brugernes egne data.

"Folk er bedøvende ligeglade med deres data, for de giver dem væk for at få en platform, hvor de kan kommunikere med deres venner," siger Thomas Bigum.

Og hvis ens venner ikke er på Ello, så svarer det jo lidt til at have verdens første telefon uden at have nogen at ringe til.

Er det nu også rigtig reklamefrit?
I sine betingelser skriver Ello trods sine løfter om ikke at dele brugerdata, at brugernes data kan deles med en tredjepart under forskellige omstændigheder.




Disse betingelser går blandt ud på, at en bruger tillader delingen. Delingen kan også ske, hvis loven kræver deling af data, eller hvis Ello indgår partnerskab med en tredjepart - eksempelvis en spiludbyder - som brugerne skal betale til.

"Ello har ikke nogen tilknyttede selskaber lige nu, men hvis vi får det i fremtiden, så kan der deles informationer med dem også," står der blandt andet i Ellos brugerbetingelser.

Den formulering kalder Thomas Bigum en kattelem.

"Ello kommer til at bryde aftalen (om brugen af brugernes data, red), hvis de bliver store nok. Eller også kommer der brugerbetaling, og det gider folk ikke," vurderer den sociale medieekspert omkring det sociale netværks forretningsmuligheder.

En tredje mulighed for økonomisk overlevelse er, at der med tiden kommer annoncer på sitet.

Thomas Bigum forudsiger dog, at en fjerde mulighed - at Ello lige så langsomt forsvinder igen - som det mest sandsynlige scenario.

Giv din mening til kende: Har du selv erfaring med Ello og andre niche-medier, der kan bide skeer med de store som Facebook, Twitter og LinkedIN? Hvad skal der til, før disse giganter kan vippes af pinden?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Cyberkriminelle har fået et nyt våben - og det virker: Derfor vælger mange flere hackede virksomheder at betale hackerne
Interview: 2020 har været et hårdt år på cybersikkerhedsområdet. Og situationen spidser nu til, efter en ny kynisk tendens er eksploderet gennem året. Og den forsvinder ikke igen, spår sikkerheds-ekspert Peter Kruse.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.