Microsoft kan være på trapperne med eget smartwatch

Microsoft kan være på vej med sit eget Windows-baserede smartwatch, der skal tage kampen op med Apple Watch og sværmen af Android-telefoner.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Microsoft er angiveligt på vej med sit eget smartwatch, der skal tage kampen op med Apples nye Apple Watch samt den sværm af Android-baserede smartwatches, der har set dagens lys i den seneste tid.

Ifølge det amerikanske nyhedsmagasin Forbes vil Microsoft løfte sløret for selskabets eget Windows-baserede smartwatch inden for de næste par uger.

Angiveligt vil det kommende Microsoft-smartwatch være i stand til eksempelvis at tracke bærerens puls, ligesom det vil kunne køre i flere dage på en enkelt opladning samt blive i stand til at anvende data på tværs en række "forskellige mobile platforme."

Det vil ligge godt i tråd med Microsofts strategi om at lade Windows flyde frit mellem de forskellige platforme.

I 2004 gik selskabet nemlig sammen med ur-producenterne Suunto, Fossil og Swatch i arbejdet med at udvikle et smartwatch på baggrund af den såkaldte Spot-teknologi (Smart Personal Object Technology).

Det kan du læse mere om her: Din næste Windows hedder Windows 10: Her er alle nyhederne.

Microsoft har tidligere forsøgt sig med en smartwatch uden det store held.

Disse første smartwatch-ure kunne levere eksempelvis vejrudsigt, nyheds-overskrifter, sports-resultater og lignende direkte fra Microsofts MSN Direct-tjeneste, der udsendte informationerne via et FM-radio-signal.

Urene slog dog aldrig rigtig an, og Microsoft lagde projektet i graven i 2008.

Du kan her til højre se et eksempel på et Spot-baseret smartwatch fra Suunto fra 2004.

Læs også:

Apple Watch: Kan det nogensinde blive en succes?

Her er de nye Android-smartwatches - så fede er de

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect