Brat fald: IBM's omsætning og indtjening dykker

IBM's omsætning og indtjening i bekymrende dyk. Men der er en forklaring, lyder det fra IBM, der håber, at forklaringen vil vise sig at holde vand.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

IBM erklærer sig 'skuffet' over selskabets resultat for dets tredje regnskabskvartal, der viser tilbagegang og nedtur på både top- og bundlinie.

Indtjeningen landede med 20,4 milliarder kroner hele 17 procent under indtjeningen i samme kvartal i fjor, mens omsætningen med 130,6 milliarder kroner landede fire procent under.

Stor omstilling

Tilbagegangen understreger, at IBM går gennem en kritisk fase i den store omstilling, som selskabet er i gang med.

Den sigter mod at flytte IBM fra hardware og til et nyt og mere fremtidssikret fokus på cloud, mobile løsninger og tjenester til avanceret dataanalyse.

"Resultatet skyldes blandt andet den hidtil usete hastighed, som vores industri forandrer sig med for tiden," lyder det fra topchef Ginni Rometty.

Problemet for IBM er, at væksten i de områder, som selskabet kalder for 'strategiske vækst-områder' - cloud, data, analytics, sikkerhed, social og mobile - fortsat er for lille til at kunne kompensere for tilbagegangen i de klassiske områder.

IBM har i de senere år blandt andet solgt både sin pc-forretning og sin x86-serverforretning til kinesiske Lenovo.

IBM har for at forbedre sine resultater netop indgået aftale med selskabet GlobalFoundries om overtagelse af IBM's tabs-givende chipfabrik.

Det kan du læse mere om her: IBM betaler 'køber' 8,7 milliarder kroner for at slippe af med fabrik

IBM's topchef, Ginni Rometty, mener, at nedgangen i indtjening er et nødvendigt onde i det store strategiskifte, som IBM er i færd med at føre igennem.

Ifølge hende er det afgørende, at IBM bliver trimmet i en mere agil og bevægelig retning, hvis det fortsat skal kunne spille en rolle i det hastigt foranderlige it-landskab.

"Vores resultat i dette kvartal er skuffende, og det vil vi ikke lægge skjul på. Men hele it-industrien forandrer sig hurtigt, og vi er i gang med at gennemføre en strategi, der flytter selskaber mod fremtiden. Vi er i færd med at genopfinde og styre dette selskab med det lange lys på, og jeg er overbevist om, at vi er på rette vej," siger hun.

Læs også:

Derfor er der blevet 1.000 færre ansatte i IBM Danmark

Lars Mikkelgaard-Jensen: Her er IBM Danmark på vej hen

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse