Foto: Nicolai Devantier.

Zappos: Tag med på besøg i et galehus af en webshop

Hos webbutikken Zappos har kundesupporten timelange samtaler med kunderne, og medarbejderne synger og danser for hinanden under arbejdet. Vi tog på besøg i den virkeligt mærkelige online-butik i Las Vegas.

"Den længste support-samtale mellem en kunde og en medarbejder i Zappos er på mere end 10 timer," fortæller guiden, der beskriver sig selv som 'zapponian', med stolthed i stemmen.

At være zapponian er en livsstil og en helt speciel måde at arbejde på.

Den omfatter blandt andet konstante high fives, øgenavne, der afspejler personligheden eller sang og dans med de øvrige medarbejdere - under arbejdet. 

De 1.600 administrative medarbejdere i Las Vegas opfører simpelthen et stykke totalteater for hinanden samtidig med, at de leverer i millionvis af varer til amerikanerne.

Alt skal være anderledes
Grund: Firmaet har bevidst valgt, at tingene skal være anderledes.

I kundesupporten sætter man eksempelvis en ære i bruge så lang tid sammen med den person, der ringer ind, som muligt.

Og rekorden er altså længere end længden på en arbejdsdag.

Kunderne, der ringer ind, venter i gennemsnit aldrig længere end 20 sekunder på en medarbejder, og der er ingen omstilling, hvor du skal trykke 1, 3 og 5 for at nå frem til den rigtige afdeling.

Når du ringer ind, har du kun to muligheder.

Du kan enten få direkte adgang til en supporter eller vælge at høre dagens vits - hvilket tusindvis af mennesker ringer ind og gør hver eneste dag.

Kaldenavne
Ligeledes har medarbejderne et kaldenavn, der henviser til deres personlighed.

Hver gang navnet siges, optræder resten af tilhørerne med en lille lyd, et par dansetrin eller et par ord, der passer til navnet.

Eksempelvis bliver den kvindelige medarbejder med kaldenavnet "The dancer" akkompagneret med en lydbid fra et Bee Gees-nummer og en disco-finger, hver gang hendes navn bliver  nævnt. Det er jo craaaaaazy
Hos Zappos lægges der vægt på, at man behandler kollegaerne med respekt.

Samtidig er det en del af jobbeskrivelsen, at man skal være total skør og uforudsigelig - på den amerikanske, opkørte måde.

Når der ansættes medarbejdere, er personligheden og ønsket om at spille med i teaterstykket et at de væsentligste argumenter i udvælgelsen, fortæller vores private zapponian.

Virksomheden flyttede sidste år til Las Vegas i byens gamle rådhus, og arbejdsmetoden afspejler sig i omgivelserne.

De tidligere ansatte på rådhuset vil næppe kunne genkende deres gamle arbejdsplads, der er et gigantisk kaos med legetøj, computerskærme samt personlige dingenoter og dippedutter spredt ud over skriveborde eller hængende ned fra loftet.

Det minder mere om en blanding mellem en veludrustet legetøjsbutik og et julemarked end om et kontor.

Læs også: Her giver Webshop-giganten Zappos fire simple trick til, hvordan du kan skabe en mere kreativ virksomhed.

Det begyndte med et par sko
Det hele begyndte egentlig med et par sko eller rettere sagt med manglen på et par sko.

I 1999 leder en amerikansk mand, med navnet Nick Swimnurn, forgæves efter et par Air Walk Dessert Chukka-støvler.

Det lykkedes ham ikke at finde den ønskede størrelse og farve.

I stedet åbnede han sin egen web-butik, shoesite.com. Et par år senere blev pengemanden Tony Hsieh, der tjente 265 millioner dollar på salget af LinkExchange til Microsoft, hevet ind i ledelsen - med åben pengepung.

Siden er væksten eksploderet, vareudvalget er blevet enormt og i 2009 blev der indgået et ægteskab mellem Amazon og Zappos.

Sidstnævnte fortsatte som selvstændig virksomhed, men med Jeff Besos som ejer.

En af de ting, som Zappos har haft stor succes med, er distributionen af varer.

Virksomheden har simpelthen valgt at lægge sit distributionscenter lige ved siden af transportfirmaet UPS i den amerikanske delstat Kentucky. Det giver hurtig udbringning.

Den største omsætningsdag i Zappos historie er i forbindelse med julehandlen i 2012, hvor der er solgt varer for 22 millioner dollar, svarende til cirka 130 millioner kroner på 24 timer.

Magasinet Fortune har udnævnt Zappos til Best Companies to Work For, så det tyder på, at den skøre facon er populær.

Kunne du tænke dig at arbejde sådan et sted? Kender du selv til mærkelige arbejdskulturer? Giv dit besyv med i debatten herunder. Læs også:
Lær af webshop-gigant: Sådan skaber du et vildt og kreativt kontormiljø

Frustreret webshop-ejer ramt af Dankort-svindel: "Politiet gør intet"



Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.