Lær af webshop-gigant: Sådan skaber du et vildt og kreativt kontormiljø

Webshop-giganten Zappos giver fire simpe trick til, hvordan du kan skabe en mere kreativ virksomhed.

Den gigantiske amerikanske net-skohandler Zappos forlader snart sit gamle hovedkvarter, og flytter ind i et nyt i det centrale Las Vegas.

Men et hovedkvarter skal ikke bare være flot og imponerende.

Ifølge Zappos skal det også være med til at sikre et godt og kreativt arbejdsmiljø, og derfor har virksomheden lavet en plan for, hvordan det kan lade sig gøre, skriver det amerikanske magasin FastCoDesign (søstermagasin til erhvervsmagasinet FastCompany).

Har "sære" værdier
Zappos, hvis tilgang til kundesupport har dannet skole for mange webshops, blev i 2009 købt af Amazon for 1,2 milliarder dollar (6,7 milliarder kroner med dagens dollarkurs).

Men virksomheden fortsætter dog stadigvæk med sine egne særegne værdier, der blandt andet opfodrer medarbejderne til at "være sjove og en smule sære" samt til at opbygge et team med en positiv og familiær ånd.

Det er værdier, som nu skal sætte sit aftryk på det nye hovedkvarter, der ligger i Las Vegas' gamle rådhus, som Zappos har istandsat for knap 300 millioner kroner.

En central del af Zappos stifter Tony Hsieh filosofi er, at du får bedre medarbejdere ved at omfavne de tilfældige og lykkelige sammentræf, der opstår, når forskellige medarbejderne løber ind i hinanden i løbet af en arbejdsdag.

I FastCoDesign fortæller Hsieh om fire ting, som Zappos 1.200 ansatte kan forvente at blive mødt af, når de senere på året flytter ind i det nye hovedkvarter.

1. Strøm og net-kabler dingler fra loftet
Zappos har lagt vægt på, at det skal være let for medarbejderne at tilpasse sig omgivelserne, så det eksempelvis er hurtigt flytte til en ny plads.

Derfor hænger alle strømkablerne og ethernet-kablerne løst ned fra loftet, så det er nemt for medarbejderne at tilslutte deres bærbare computere.

Ifølge artiklen i FastCoDesign har Zappos fået ideen fra Facebooks hovedkvarter, men selvom ideen altså ikke er helt ny, så tog det alligevel lang tid at overbevise både indretningsarkitekter og brandinspektørerne om, at det ville være en god ide. 

2. Personligt rum skal erstattes fælles rum
I amerikanske kontormiljø er de små kontorbåse - også kaldet for cubicles - ekstremt udbredte.

De giver den ansatte en smule privatsfære samtidig med, at det er muligt at fylde mange ansatte ind i ét rum.

Men i det nye storkontor vil de ansatte sidde endnu mere tæt. Faktisk vil de kun have en tredjedel af den plads, der er normen i lignende virksomheder, skriver FastCoDesign. Til gengæld betyder det, at der bliver ekstra plads fællesarealer, hvor de ansatte vil have adgang til loungemiljøer med sofaer og cafe-agtige fællesborde, der placeret strategisk rundt omkring i kontormiljøet.

Det vil altså sige, at Zappos har foretaget et bevidst valg, hvor de ansattes privatrum bliver nedprioriteret til fordel for fællesarealer, hvor de ansatte blandt andet får bedre mulighed for at mødes og samarbejde på tværs af afdelinger.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.