Lær af webshop-gigant: Sådan skaber du et vildt og kreativt kontormiljø

Webshop-giganten Zappos giver fire simpe trick til, hvordan du kan skabe en mere kreativ virksomhed.

Den gigantiske amerikanske net-skohandler Zappos forlader snart sit gamle hovedkvarter, og flytter ind i et nyt i det centrale Las Vegas.

Men et hovedkvarter skal ikke bare være flot og imponerende.

Ifølge Zappos skal det også være med til at sikre et godt og kreativt arbejdsmiljø, og derfor har virksomheden lavet en plan for, hvordan det kan lade sig gøre, skriver det amerikanske magasin FastCoDesign (søstermagasin til erhvervsmagasinet FastCompany).

Har "sære" værdier
Zappos, hvis tilgang til kundesupport har dannet skole for mange webshops, blev i 2009 købt af Amazon for 1,2 milliarder dollar (6,7 milliarder kroner med dagens dollarkurs).

Men virksomheden fortsætter dog stadigvæk med sine egne særegne værdier, der blandt andet opfodrer medarbejderne til at "være sjove og en smule sære" samt til at opbygge et team med en positiv og familiær ånd.

Det er værdier, som nu skal sætte sit aftryk på det nye hovedkvarter, der ligger i Las Vegas' gamle rådhus, som Zappos har istandsat for knap 300 millioner kroner.

En central del af Zappos stifter Tony Hsieh filosofi er, at du får bedre medarbejdere ved at omfavne de tilfældige og lykkelige sammentræf, der opstår, når forskellige medarbejderne løber ind i hinanden i løbet af en arbejdsdag.

I FastCoDesign fortæller Hsieh om fire ting, som Zappos 1.200 ansatte kan forvente at blive mødt af, når de senere på året flytter ind i det nye hovedkvarter.

1. Strøm og net-kabler dingler fra loftet
Zappos har lagt vægt på, at det skal være let for medarbejderne at tilpasse sig omgivelserne, så det eksempelvis er hurtigt flytte til en ny plads.

Derfor hænger alle strømkablerne og ethernet-kablerne løst ned fra loftet, så det er nemt for medarbejderne at tilslutte deres bærbare computere.

Ifølge artiklen i FastCoDesign har Zappos fået ideen fra Facebooks hovedkvarter, men selvom ideen altså ikke er helt ny, så tog det alligevel lang tid at overbevise både indretningsarkitekter og brandinspektørerne om, at det ville være en god ide. 

2. Personligt rum skal erstattes fælles rum
I amerikanske kontormiljø er de små kontorbåse - også kaldet for cubicles - ekstremt udbredte.

De giver den ansatte en smule privatsfære samtidig med, at det er muligt at fylde mange ansatte ind i ét rum.

Men i det nye storkontor vil de ansatte sidde endnu mere tæt. Faktisk vil de kun have en tredjedel af den plads, der er normen i lignende virksomheder, skriver FastCoDesign. Til gengæld betyder det, at der bliver ekstra plads fællesarealer, hvor de ansatte vil have adgang til loungemiljøer med sofaer og cafe-agtige fællesborde, der placeret strategisk rundt omkring i kontormiljøet.

Det vil altså sige, at Zappos har foretaget et bevidst valg, hvor de ansattes privatrum bliver nedprioriteret til fordel for fællesarealer, hvor de ansatte blandt andet får bedre mulighed for at mødes og samarbejde på tværs af afdelinger.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





CIO
Sikkerhedsfolk: Sådan vil ransomware-plagen udvikle sig (det bliver meget værre)
Vi har kun set begyndelsen på ransomware-plagen, vurderer sikkerhedsfolk. Næste fase kan blive total nedlukning af hele fabrikker, anlæg og organisationer. Og hvad gør vi så?
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.