Irriterende iMessage-problem løst: Her er Apples nye værktøj

Frafaldne iPhone-brugere har været stavnsbundet til Apples iMessage, selv om de er skiftet til eksempelvis Android. Nu forsøger Apple at løse problet med et nyt værktøj.

Artikel top billede

Sådan lyder beskeden på Apples hjemmeside nu til de frafaldne iPhone-brugere.

Et nyt online-værktøj, som Apple har frigivet i al stilhed, skal løse problemet med, at frafaldne iPhone-brugere oplever, at de er stavnsbundet til Apples iMessage - også når de er skiftet til et nyt smartphone-produkt.

En del tdiligere iPhone-brugere, der er skiftet til eksempelvis en Android-smartphone, har været ramt af det irriterende iMessage-problem, der betyder, at ens iPhone-kontakter ikke kan sende beskeder til den nye telefon, fordi deres iPhones fortsat ser telefonnummeret som en iMessage-enhed.

Det betyder, at iPhone-vennernes telefoner tror, at der skal kommunikeres via Apples servere i stedet for via teleoperatøren.

Det omtalte problem har tidligere betydet, at Apple er blevet sagsøgt af en frafalden iPhone-bruger, fordi der opstod bøvl med hendes besked-kommunikation, efter at hun var skiftet til en Samsung-telefon med Android.

Apple klar med nyt værktøj

Nu har Apple har så frigivet et værktøj, der på en nem måde lader de frafaldne iPhone-brugere afregistere deres telefonnummer fra iMessage.

"Du kan være nødt til at slå iMessage fra, hvis du nu bruger et produkt, der ikke er fra Apple, og ikke kan få sms'er eller tekstbeskeder, som nogen sender fra en iPhone, står der på en ny Apple-webside.

Hvis man stadig har sin gamle iPhone, kan manblot sætte sim-kortet i den og gå ind under indstillinger for at slå iMessage fra.

Det nye er dog, at dem, der allerede har skilt sig af med iPhonen, kan taste sit telefonnummer ind via Apples online-værktøj:

"Indtast det telefonnummer, som du ønsker at afregistrere fra iMessage, og vi sender dig en bekræftelseskode," skriver Apple.

Selskabet forklarer, at man herefter modtager en kode på seks cifre, der skal indtastes på hjemmesiden - og herefter skulle man altså definitivt have kappet båndene til iMessage.

Sådan fungerer iMessage

Apples iMessage er - for dem, der stadig bruger iPhone - på sin vis en fin tjeneste, fordi den lader brugerne kommunikere gratis med hinanden, som mange også kender det fra Facebook Messenger og WhatsApp.

Det smarte ved iMessage er så også, at tjenesten fungerer på tværs af iPhone, iPad og Mac, så man kan starte en samtale på en enhed og fortsætte på en anden.

iMessage er dog tilsyneladende så integreret i Apples univers, at brugerne kan få problemer, når de ønsker at skifte til en anden platform.

Forhåbentlig er det problem løst med det nye online-værktøj fra Apple, som du finder her.

Læs også:

Protester mod Apple-stavnsbånd: Nu reagerer Apple

Færdig med iPhone? Men Apple er slet ikke færdig med dig

Frafalden iPhone-bruger lægger sag an: Stavnsbundet til Apple

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job