Ny kopi-krig: Dit nye smartwatch må ikke efterligne Rolex og Omega

Kendte ur-producenter som Omega og Rolex vil ikke finde sig i digitale kopier. Advokaterne er allerede blevet sendt i krig mod smartwatch-kopierne.

Artikel top billede

Rolex GMT og Moto 360 med den samme urskive. Dump: androidpolice.com.

De fleste, der har været på ferie under sydlige himmelstrøg, har nok mødt de billige kopier af de store urmærker som Rolex, Omega eller Panerai

Kopierne er en kæmpe industri, som urproducenterne konstant kæmper for at sende hen, hvor peberet gror. De sidste par år er der også blevet vedtaget strengere love, der skal komme kopieringen til livs - dog uden den store effekt.

Og med de smarte digitalure ser det ud til, at urindustrien har fået et nyt problem at slås med eller i det mindste at blive irriteret over.

En hel stribe af de etablerede urproducenter har nemlig bestemt sig for at tage kampen om mod udviklerne af digitale urskiver, der kan anvendes med et smartwatch.

Med eksempelvis Android Wear er det en smal sag at bytte baggrunden på et smartwatch med en hjemmeproduceret urskive eller en baggrund, der er hentet på nettet.

Det har betydet, at mange allerede har kopieret og deler de urskiver, som man normalt finder på dyre mærkevarer fra eksempelvis Omega, Rolex og Tag Heuer.

Slet eller betal

Ifølge websiden TorrentFreak har en stribe websider og privatpersoner allerede modtaget breve om, at de skal fjerne kopierne fra nettet eller app-butikken.

Blandt de produventer, der har udsendt trusselsbreve, finder man urmærker som IWC, Panerai, Omega, Fossil, Armani, Michael Kors, Tissot, Certina og Swatch.

I brevet får urskive-kopisterne 24 timer til at komme med et svar til producenternes advokater. Gør de ikke det, så truer de med et søgsmål for at have krænket urfirmaernes varemærker.

En udvikler af de digitale urskiver til Android Wear, FaceRepo, siger til TorrentFreak, at de allerede har efterkommet kravet og fjernet urskiverne.

"Til trods for at nogle af de urskiver vi blev bedt om at fjerne så meget cool ud, er vi enige i at dem, der ejer mærkerne, har ret til at forsvare sine produkter," siger en talsperson fra FaceRepo til TorrentFreak.

Let at finde kopier

Der skal ikke mange søgninger til for at finde urskiver, der er åbenlyse kopier af de eksklusive mærker til eksempelvis Android Wear-produkterne.

Tvisten mellem smartwatch-producenterne og de traditionelle urmærker stå dog næppe om forbrugernes evne til at se forskel på en kopiurskive på et digitalt ur og den originale model.

Grunden er nok nærmere, at flere af luksusproducenterne også går med tanker om at udvikle digitale udgaver.

Tag Heuer er en af de producenter, der allerede har bekræftet, at de arbejder på et smartwatch.

Læs også:

Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik

Anonyme kilder: Dansk it-firma solgte falske varer

IBM: Kopivarer stort problem i Danmark

Læses lige nu

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Statens IT

    VMware-specialist til Statens It

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil