IBM: Kopivarer stort problem i Danmark

Kopivarer i kanalen volder IBM store problemer, fortæller IBMs nordiske partnerchef Erik Søe-Pedersen. DCC lader fortsat til at være et af problembørnene.

Artikel top billede

Falske IBM-varer, der strømmer ind i den danske kanal via uautoriserede kanaler, er stadig et stort problem for IBM. Det fortæller producentens nordiske partnerchef Erik Søe-Pedersen til CRN.

"Vi samler konstant varer op i markedet, som er ukurante, altså kopivarer. Det er klart, at det kan betyde en risiko for partnere i forhold til for eksempel service og garanti, og vi opfordrer dem derfor til at købe gennem autoriserede distributører" lyder det fra Erik Søe-Pedersen.

Han fortæller, at det typisk er serverindholdet, der bliver ulovligt kopieret.

"Det drejer sig mest om de dele, der er nemmest at kopiere, som for eksempel harddiske og hukommelseskort. Men vi har også set eksempler på, at selve pakken med IBM-tape er kopieret. Det er meget svært at se forskel på for menigmand," siger Erik Søe-Pedersen.

Han ønsker ikke at sætte tal på problemets omfang. Dog fortæller han, at producenten er hårdere ramt på dansk jord end i de andre nordiske lande, måske på grund af det udprægede danske brokerlandskab.

IBM har tidligere været i åben konflikt med DCC omkring problemet, og meget tyder da også på, at brokeren fra Århus stadig er blandt dem, der volder IBM udfordringer. Direkte adspurgt om DCCs rolle svarer partnerchefen diplomatisk:

"Jeg har intet belæg for at tro, at DCC bevidst gør noget ulovligt. Men igen er det nødvendigt at sige, at DCC ikke er en autoriseret distributør af IBMs produkter," lyder det fra Erik Søe-Pedersen.

Selv om problemet langt fra er nyt, mener han, at IBM gør meget for at løse det.

"Vi har lagt serienumre på flere og flere af vores komponenter, og så har vi fået nedskrevet, at vi anser det som uetisk opførsel, hvis partnere køber gennem uautoriserede kanaler," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S