Vender på en tallerken: Firefox-browser på vej til iPhone og iPad

Kriseramte Mozilla arbejder på en særlig browser til iPhone og iPad.

Artikel top billede

Selskabet bag open source browseren, Firefox, Mozilla, er på trapperne med en særlig udgave af browseren til iPhone og iPad.

Det sker i et forsøg på at redde den for Mozilla kedelige udvikling for Firefox-browseren, som efter år med solide markedandele på pc-markedet nu er begyndt at miste grebet.

Det kan du læse mere om her: Firefox i dyb nedtur: Mister brugere med stor hast.

Problemet for Firefox er mobilmarkedet. En voksende del af verdens samlede internetbrug sker nemlig på vores smartphones og tablet-computere, hvor Firefox trods flere forsøg fortsat ikke spiller nogen særlig rolle.

Net-adgang fra netop mobiltelefoner vokser meget kraftigt. I dag bliver anvendt en mobilbrowser omkring hver femte gang, internettet besøges.

Firefox lancerede sidste år sin egen mobil-browser i forbindelse med lanceringen af Firefox OS, som du kan læse mere om her: Her er alt du skal vide om Firefox OS til smartphones

Den har imidlertid haft det svært i et marked, hvor andre browsere forlængst er blevet etableret som de dominerende.

Således har Firefox OS i øjeblikket en markedsandel på blot 0,7 procent af mobilmarkedet.

Skal hen hvor brugerne er

"Vi er nødt til at bevæge os derhen, hvor vores brugere er. Derfor arbejder vi på at få Firefox gjort klar til iOS," lød det fornylig fra Firefox' såkaldte release manager, Lukas Blakk, i dette tweet.

Mozilla fortæller, at selskabet fortsat er i de tidligere faser, og at selskabet stadig "eksperimenterer med noget, der gør det muligt for iOS-brugere at vælge en Facebook-oplevelse."

Har altid sagt nej til Apple

Open source-baserede Mozilla har ellers altid blankt afvist muligheden for at levere en særlig iOS-version af Firefox.

Det er sket med henvisning til Apples skrappe regler, der gør, at Apple kun giver grønt lys til browsere i App Store, som er bygget ovenpå Apples egne renderings-motorer samt JavaScript.

I begge tilfælde anvender Firefox sine egne teknologier.

Tidligere har Mozilla fastslået, at der er 'tekniske og logistiske restriktioner,' som gør det 'vanskeligt, hvis ikke umuligt' at bygge en Firefox-version i iOS.

Selskabet har tidligere forsøgt sig med det såkaldte Firefox Home for iOS, som imidlertid blev skrottet i 2012 på grund af manglende værdi.

Mozilla har fornylig indgået aftale med Yahoo om at blive ny default-søgemaskine.

Det kan du læse mere om her: Firefox dropper Google - får ny søgemaskine som default

Denne aftale kan meget spille en rolle i Mozilla beslutning om at forsøge sig med en iOS-version.

Det skyldes, at en meget stor det af ikke mindst den amerikanske mobil-browsing sker via iOS.

Uden Firefox til iOS vil Yahoo dermed kunne vinke farvel til søgninger fra 42 procent af de amerikanske smartphone-brugere.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S