Ny internet-adfærd kan måles: Sådan har vi reageret på overvågning og Edward Snowden-skandalen

Halvandet år efter Edward Snowdens chokerende afsløringer af amerikansk overvågning er millionvis af internetbrugere begyndt at ændre adfærd på nettet.

Vi bliver overvåget som aldrig før, og den kendsgerning er ved at nå ud til masserne foran milliarder af computer- og smartphone-skærme.

For efter den tidligere it-medarbejder hos den amerikanske efterretningstjeneste NSA, Edward Snowden, besluttede at fortælle verden om NSA's overvågningsmetoder, har hans dokument-læk for alvor fået folk på sikkerheds-dupperne.

Den uafhængige tænketank Centre for International Governance Innovation (CIGI) har således målt 'Snowden-effekten' i en måneds tid via en spørgeskemaundersøgelse blandt 23.376 internetbrugere i 24 lande.

Stor bekymring
Omkring to tredjedele af de adspurgte er bekymrede omkring privatlivets fred på nettet sammenlignet med sidste år.

Samtidig er tre ud af fire bekymrede for, at de bliver overvågede af et privat selskab, der sælger informationerne videre uden brugernes tilladelse.

Det viser nogle af tallene fra CIGI's undersøgelse, hvor der dog ikke er eksempler på, hvilke selskaber respondenterne mistænker for at sælge informationer videre.

Hvem er Snowden?
At det lige skulle være Edward Snowdens afsløringer, der alene har været den store åbenbaring for at kigge sig virtuelt over skulderen på nettet, er måske en anelse ensporet.

For det er kun 60 procent af de adspurgte respondenter i den store undersøgelse, der har hørt om Edward Snowden.

Med en estimeret internet-befolkning på 2,8 milliarder mennesker svarer det til, at 1,8 milliarder online-brugere kender til verdens største whistleblower.

Ud af de 60 procent Snowden-kendere tilkendegiver 39 procent af netbrugerne, at de har ændret online-adfærd som følge af NSA-afsløringerne.

1,2 milliarder skifter passwords
43 procent af hele populationen svarer, at de bevidst undgår visse hjemmesider og webapplikationer, mens 39 procent fortæller, at de skifter deres password jævnligt.

Det svarer i hele tal til, at 1,3 milliarder undgår specifikke sites, mens 1,2 milliarder udskifter deres password jævnligt for at undgå at blive hacket, overvåget eller få andre ubehageligt overraskelser på internettet.

Blandt undersøgelsens øvrige tal kan nævnes, at 28 procent nu er begyndt at pålægge sig selv censur af frygt for overvågning.

Mere end hver tiende har lukket sin Facebook- eller anden social medie-konto som følge af Snowden-afsløringerne.

Lige under halvdelen af de adspurgte mener, at deres regeringer gør et godt job med at sikre, at internettet er trygt og sikkert i deres del af verden.

Det svarer så helt logisk til, at mere end halvdelen er utilfredse med deres regeringers indsats over sikringen af internettet.

Giv din mening til kende: Mener du, at vi har fået et mere eller mindre sikkert internet, efter Edward Snowden afslørede nogle af NSA's værktøjer til dataindsamling? Skriv din mening i det nedenstående debatfelt.

Læs også:
Overvågning: "Vi skal ikke være bekymrede - vi skal være vrede"

Her er den største sikkerhedstrussel mod danske virksomheder lige nu: Har du hørt om APT?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Tirsdag kårer Microsoft de bedste partnere i Danmark: Proactive og Delegate fører feltet an med flest nomineringer
Landets ypperste Microsoft-partnere bliver tirsdag hædret af Microsofts danske ledelse. 20 virksomheder har fået en indbydelse til det prestigefyldte arrangement. Her er et overblik over, hvem der er blevet nomineret.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.