It-chef får stor pris: Her er hans gyldne it-opskrift

It-chefen hos Volvo Cars er netop kåret som Sveriges bedste. Her afslører han hemmeligheden bag sin succes - og det handler blandt andet om en helt grundlæggende opfattelse af it.

Computerworlds svenske søstermedie, ComputerSweden, har netop kåret Årets CIO.

Den eftertragtede pris på den anden side af sundet går i år til Klas Bendrik, der er CIO hos Volvo og står i spidsen for en it-organisation 500 medarbejdere, der sikrer it til 28.000 Volvo-ansatte rundt omkring i verden.

Præcis som når Årets CIO kåres her i Danmark, kan andre it-ansvarlige lære ganske meget af vinderens tanker, strategier og indsatsområder - der er trods alt 
tale om en gylden it-opskrift.

Det gælder også i tilfældet Klas Bendrik, som ComputerSweden bringer en langt videointerview med (se det nederst på denne side).

It spiller en helt klar rolle
Her afslører han en del af sin hemmelighed, og hans succes bunder i høj grad i en dyb erkendelse af, hvorfor vi overhovedet har en it-organisation og it-løsninger.

"Der er ingen værdi i it i sig selv - værdien opstår i næste led, når Volvo som virksomhed har tilfredse kunder, tjener flere penge og viser sund vækst. Samtidig er it i dag en helt integreret del af alt, vi gør - uden it går Volvo i stå," lyder det blandt andet fra Klas Bendrik i interviewet.

"Vi har it for at sælge biler, servicere biler, til produktion og udvikling af biler, samt for at holde vores kontorfunktioner kørende."

"Og alt dette stemmer overens med vores it-vision i Volvo Cars, der er, at it skal være en konkurrencefordel for Volvo. Det adskiller sig markant fra det, det var før," siger CIO'en om det arbejde, han har stået i spidsen for i de seneste fire år.

It skal halvere leveringstiden på nye biler
Volvo Cars blev for fire år siden solgt fra af Ford Motor Company til et kinesisk selskab, og det skift har krævet nye it-strategier og -tiltag, ligesom det organisatoriske og menneskelige arbejde er noget af det, Klas Bendrik roses for i motivationen for prisen.

Hans grundlæggende it-vision er blevet døbt: "Making a difference in the world".

Et konkret it-projekt hos Volvo Cars, der fremhæves i ComputerSweeden, er, at der er et mål om halvere leveringstiden, når nye biler udvikles, i 2020.

Det kræver blandt andet mere fokus på virtuelt design og virtuelle test - altså mere software og hardware og i det hele taget mere computerkraft.

"Det viser, hvordan it-strategien hænger sammen et forretningsmål - at reducere leveringstider," forklarer Klas Bendrik.

Du kan se hele videointerviewet med den nykårede Årets CIO i Sverige herunder: Her på Computerworld har vi siden 2006 kåret Danmarks dygtigste it-chef sammen med Dansk IT og IDC.

Du kan læse mere om de tidligere vinderne af den prestigefyldte titel her:

Claus Hagen Nielsen, Årets CIO 2014

Jens Hartmann, Årets CIO 2013.

Mikael Munck, Årets CIO 2012.

Torben Bonde, Årets CIO 2011.

Michael Moesgaard, Årets CIO 2010.

Michael S. Hansen, Årets CIO 2009.

Niels Molzen, Årets CIO 2008.

Kenneth Egelund Schmidt, Årets CIO 2007.

Lars Mathiesen, Årets CIO 2006.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.