Danske Bank forklarer: Derfor har vores netbank været nede i næsten et døgn

I næsten et døgn var der nedetid eller periodiske forstyrrelser på netbanken i Danmarks største pengeinstitut.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Mandag formiddag startede Danske Bank dagen med et nedbrud i netbanken, der kom til at strække sig over de næste 24 timer.

Det kan du læse mere om her: Danske Bank: Det er korrekt vi har problemer med netbanken

De kunder, der mandag morgen forsøgte at logge på, fik denne besked:

"Vi arbejder på højtryk for at løse problemerne og håber, de er løst hurtigst muligt. I mellemtiden kan du bruge mobil- og tabletbanken,"

Online-systemerne er nu igen blevet tæmmet af pengeinstituttets it-domptører, og bankens udviklingsdirektør giver denne forklaring på den uheldige start på ugen.

Der var tale om lang nedetid for Danske Banks netbank. Hvad er status med hensyn til nedbruddet?

"Vores kunder oplevede mandag problemer med vores netbank og i mindre omfang med business online, som kørte ustabilt."

"Der var i en kortere periode tirsdag formiddag udfordringer med at logge ind på netbanken, og vi havde også tirsdag formiddag noget ustabilitet på business online. Hverken MobilePay, mobil- eller tabletbank har dog været berørt i perioden," fortæller Jan Steen Olsen, som er udviklingsdirektør i Danske Bank, i en mail til Computerworld.

Hvad gik galt? Var det interne problemer eller var det eksterne udfordringer i form af eksempelvis it-kriminalitet?

"Det var internt. Problemerne skyldtes primært lange svartider i vores online infrastruktur, som gjorde, at kunderne ikke kunne logge på. Vi har arbejdet på højtryk for at løse problemerne, og systemerne kører igen normalt."

Ingen tal på problemerne

Ved i hvor mange kunder der bliver berørt i forbindelse med et så langt nedbrud. Vi har eksempelvis modtaget en del henvendelser på Computerworld fra frustrererede netbanks-brugere. Kan i sætte tal på bruger-problemerne?

"Vi kan ikke sætte tal på, men vi har oplevet, at en række kunder har henvendt sig, og vi har gjort, hvad vi kunne for at hjælpe kunderne, mens systemer var nede."

"Vi er selvfølgelig dybt ærgerlige over situationen og det besvær, det har betydet for vores kunder, og vi beklager også, at det tog lang tid for os at rette fejlen.

Nedetid på en så væsentlig del af Jeres forretning er vel næppe ønskværdigt? Hvad vil i gøre for at undgå det i fremtiden?

"Vi er meget optaget af, at vores kunder har tillid til, at vores it-systemer virker og kører stabilt. Vi arbejder selvfølgelig hele tiden med at gøre vores systemer så robuste som muligt, så vi minimerer risikoen for lignende problemer i fremtiden," lyder det fra Jan Steen Olsen.

Det er ikke første gang Danske Bank har problemer med it-stabiliteten.

Det kan du læse om i disse artikler: Danske Bank ramt af nedbrud og NemId sprængt: Hackere bryder ind i Danske Bank

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car