Efter nye moms-regler: Nu stiger priserne i App Store og iTunes Store

Nye EU-moms-regler får nu priserne til at stige i App Store og iTunes Store.

Artikel top billede

Efter at de nye moms-regler trådte i kraft i EU den 1. januar, hæver Apple nu priserne på indhold i App Store og iTunes-butikken.

De nye regler betyder, at virksomheder nu skal betale moms i det land, hvor en digital vare leveres.

Derfor kan virksomhederne ikke længere bare placere deres europæiske afdeling i eksempelvis Luxembourg eller Irland for at slippe billigere.

Flere medier skriver, at Apple nu har sendt en mail til app-udviklerne om, at priserne stiger i App Store.

Ifølge 9to5mac.com står der blandt andet i beskeden:

"Inden for de næste 36 timer vil priserne i App Store for alle områder i EU og i Canada og Norge stige, falde i Island, og ændres i Rusland. Disse ændringer finder sted på grund justeringer i moms-rater og valutakurser i udlandet."

Britiske V3 skriver samtidig, at udviklerne nu modtager nye aftalevilkår og pris-dokumenter fra Apple.

Ifølge det svenske Macworld er der tale og prisstigninger på i gennemsnit 30 procent i den svenske App Store.

Macworld skriver dog også, at nogle app-udviklere tilsyneladende har valgt at sænke priserne på deres apps for at kunne ligge på samme niveau som hidtil på trods af de nye momsregler.

Et konkret eksempel på prisstigningen er app'en Minecraft Pocket Edition, der hidtil har kostet 49 kroner i den svenske App Store - men nu pludselig koster 69 svenske kroner.

Her kan de sende regningen hen

I eksempelvis Irland eller Luxembourg ligger momsen på helt ned til tre procent, mens den i Danmark er 25 procent.

Med de nye regler tvinges eksempelvis Netflix, Google og Apple til at betale den danske moims, når de sælger digitale produkter til danskere.

"Den nye lov virker for mig som et ret effektivt værn mod moms-unddragelse i Danmark. Men når det ikke længere kan omgås, at moms skal betales i det land hvor tjenesten leveres, må det nødvendigvis betyde, at virksomhederne enten tager det hug i deres indtjening, eller også sender de omkostningen videre i form af højere priser," udtalte jura-professor med fokus på skatteret, Henrik Stensgaard, tidligere på ugen til Computerworld.

Både Netflix og Google har udtalt til Computerworld, at de nye momsregler ikke kommer til at ramme kunderne, mens Apple altså tilsyneladende har valgt at lade priserne stige som følge af de nye regler. 

Skriv gerne i debatten, hvis du har eksempler på, hvordan prisstigninger konkret kommer til udtryk i den danske App Store eller iTunes Store.

Læs også:

Moms-regning på vej til it-virksomheder - lover det ikke rammer kunderne

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job