Push-beskederne vælter frem på skærmen: Har det taget overhånd?

ComputerViews: Det bliver mere og mere populært, at apps skal sende push-beskeder til brugerne. Men hjælper det rent faktisk brugerne, eller er det blevet for meget af det gode?

Artikel top billede

ComputerViews: Push-notifikationer ser ud til at være den nye darling blandt app-udviklere og -producenter.

Fra DR og DMI til Twitter, Facebook og LinkedIN - push, push, push, lyder mantraet.

Mens det måske på skitse-papiret giver rigtig god mening, at den app, man er ved at udvikle, skal advare og informere brugeren via push-beskeder direkte på startskærmen, så kan det hurtigt ende som et irritationsmoment for brugeren.

Det skyldes ikke bare, at der naturligvis er forskellige opfattelser af, hvad der er så vigtigt, at det retfærdiggør en push-notifikation - men også at den enkelte app jo blot er én af mange, der sender beskeder til brugeren.

Hermed ikke sagt at push-notifikationer som koncept ikke er fornuftigt, for det er langt hen ad vejen smart, at man på den måde bliver opdateret om vigtige begivenheder, uden at man skal klikke ind på selve app'en for at undersøge, om der er sket noget nyt.

Så mange vælger push til og fra

Analysefirmaet Forrester har spurgt 598 amerikanske smartphone-brugere på over 18 år, om de vælger at modtage push-notifikationer fra de apps, de downloader?

Hertil svarer kun 21 procent "ja, fra næsten alle".

62 procent siger "ja, fra nogle få udvalgte", mens 17 procent kort og godt siger "nej".

Som Forrester også fremhæver, er der skam gode eksempler på push-glade apps, hvor beskederne giver god mening:

"For nogle typer af apps kan push-notifikationer øge kundernes opmærksomhed i de omgivelser, de befinder sig i, og fjerne behovet for at åbne app'en og hente den relevante information."

Samtidig advarer Forrester dog også udviklerne, for undersøgelsen viser også, "at apps ikke har råd til at sende tankeløse advarsler med høj frekvens til dem, der har tilladt, at de kan forstyrre deres dagligdag."

Kan man ikke pushe med måde?

En del af forklaringen på det øgede fokus på push-notifikationer er formentlig også, at flere undersøgelser har vist, at smartphone-brugerne måske nok downloader masser af apps - men at de sjældent bruger mere end en god håndfuld af dem, når det kommer til stykket.

I en online-afstemning sidste år her på Computerworld bad vi læserne fortælle, hvor mange forskellige apps, de brugte på deres smartphone.

Af de 367 læsere, der stemte, svarede 51 procent, at de brugte 1-10 apps, mens 31 procent brugte 11-20 apps.

Kun 12 procent brugte mere end 20 forskellige apps om måneden.

Derfor giver det - set fra app-producentens side - god mening at forsøge at minde brugeren om app'ens eksistens på smartphonen ved at sende push-notifikationer om, at der lige nu sker noget "meget vigtigt."

Problemet opstår, når der går inflation i det med, hvad der er vigtigt. Hvilket i øvrtigt er det samme problemstilling, der gør sig gældende med mediernes "BREAKING NEWS."

Det naturligvis muligt at slå push-notifikationerne fra på sin smartphone eller tablet, og typisk præsenteres man også for en besked som "Denne app vil gerne sende dig push-notifikationer - vil du give tilladelse til det?", når den installeres.

Men så igen; notifikationerne kan jo rent faktisk give god mening og hjælpe brugeren i hverdagen.

Hvis de altså bare bliver sendt afsted med måde.

Læs også:

Der er millioner af apps - men hvor mange bruger vi reelt

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

KMD A/S

Developer

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ingeniører til Kapacitetscenter

Københavnsområdet

Politi

It-arkitekter til Rigspolitiet

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job