Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Danske ansatte drukner i it-projekter: Vi har alt for mange it-projekter i gang samtidig

Mere end hver anden danske virksomhed har mere end 20 it-projekter i gang samtidig.

Mange danske virksomheder er ved at kløjs i de mange it-projekter, der hele tiden er i gang i organisationen.

Mere end hver anden virksomhed har nemlig hele tiden gang i mere end 20 samtidige it-projekter, skriver Børsen på baggrund af en undersøgelse fra Dansk IT.

Det store antal it-projekter har en væsentlig slagside, nemlig at det gør det meget vanskeligt at få organisationen til at absorbere de løbende forandringer.

Medarbejderne stejler kort og godt over for alt det nye, der hele tiden kommer strømmende og mener ikke, at de kan nå at blive gode nok til at udnytte de nye muligheder, så virksomheden rent faktisk får en forrretning ud af det.

"Der er grænser for, hvor meget en organisation kan bære. Selv om et it-projekt rent faktisk kører på skinner, så er der jo også nogle medarbejdere, der skal vænne sig til de ny løsninger og lære at bruge dem," siger Lisbet Andersen fra Dansk IT til Børsen.

Mangler implementeringsplaner

Ifølge undersøgelsen indeholder kun 45 procent af it-projekter planer for, hvordan de nye systemer faktisk skal implementeres i organisationen.

Under hver femte virksomhed følger op på, om de nye it-systemer nu også rent faktisk udløser de forventede gevinster.

Dansk IT anbefaler ifølge Børsen, at virksomhederne bliver bedre til at udvælge de rigtige it-projekter.

Ligeledes mener organisationen, at virksomhederne skal blive bedre til at evaulere de pågældende projekter med fokus på de realiserede gevinster.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere