Danske ansatte drukner i it-projekter: Vi har alt for mange it-projekter i gang samtidig

Mere end hver anden danske virksomhed har mere end 20 it-projekter i gang samtidig.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Mange danske virksomheder er ved at kløjs i de mange it-projekter, der hele tiden er i gang i organisationen.

Mere end hver anden virksomhed har nemlig hele tiden gang i mere end 20 samtidige it-projekter, skriver Børsen på baggrund af en undersøgelse fra Dansk IT.

Det store antal it-projekter har en væsentlig slagside, nemlig at det gør det meget vanskeligt at få organisationen til at absorbere de løbende forandringer.

Medarbejderne stejler kort og godt over for alt det nye, der hele tiden kommer strømmende og mener ikke, at de kan nå at blive gode nok til at udnytte de nye muligheder, så virksomheden rent faktisk får en forrretning ud af det.

"Der er grænser for, hvor meget en organisation kan bære. Selv om et it-projekt rent faktisk kører på skinner, så er der jo også nogle medarbejdere, der skal vænne sig til de ny løsninger og lære at bruge dem," siger Lisbet Andersen fra Dansk IT til Børsen.

Mangler implementeringsplaner

Ifølge undersøgelsen indeholder kun 45 procent af it-projekter planer for, hvordan de nye systemer faktisk skal implementeres i organisationen.

Under hver femte virksomhed følger op på, om de nye it-systemer nu også rent faktisk udløser de forventede gevinster.

Dansk IT anbefaler ifølge Børsen, at virksomhederne bliver bedre til at udvælge de rigtige it-projekter.

Ligeledes mener organisationen, at virksomhederne skal blive bedre til at evaulere de pågældende projekter med fokus på de realiserede gevinster.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS