DSB: Derfor var iPad-bøvl skyld i nedbrud af S-tog-trafikken: Sådan gik det galt

Dagens togforsinkelser skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads. Hør hvorfor DSB gik over på nøddrift.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Mange pendlere i Stor-københavn oplevede forsinkelser på S-togsnettet mandag morgen.

Læs også: Mandag morgen: iPad-opdateringer kan være skyld i masser af S-togforsinkelser

Fejlen skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads, fortæller Martin Börjesson, der er ansvarlig for it i DSB.

"Det var dog kun nogle ganske enkle iPads, der var problemer med," fortæller han og fortsætter:

"Vi havde en planlagt udruldning af en opdatering til den app, som lokomotivførerne anvender på deres iPads, så den kan håndtere iOS 7 og iOS 8. Det var ikke ny funktionalitet, men app'en skulle gøres kompatibel med de nyere versioner af styresystemet."

Den opdatering var testet og planlagt til at blive flyttet ud på tabletterne klokken fem i morges.

"Det viste sig, at der var nogle enkle iPads, der oplevede fejl i forbindelse med opdateringen. Det var mindre end fem enheder men for en sikkerhedsskyld, træffer vi en beslutning om at gå over på nøddrift," siger Martin Börjesson.

Da det kun var ganske få enheder vendte DSB dog hurtigt tilbage til almindelig drift, og klokken ni var alarmen helt afblæst.

"Der var ikke fejl i selve udruldningen, men der var nogle iPads, der ikke fungerede som de skulle. Opdateringen var en testet og planlagt proces, der desværre blev spoleret af mindre end en håndfuld tabletter."

Aldrig en mandag igen

Det er ikke så længe siden, at I sidst havde problemer med iPads? Hvad har gør i for at det ikke gentager sig endnu en gang?

"Det var også med det i tankerne, at vi slog over på nøddrift så hurtigt, som vi gjorde. Måske havde det ikke været nødvendigt at tage en så drastisk beslutning, men vi vil hellere være sikre end tage en chance."

Læs også: Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

Men hvad har I lært?

"Vores forberedelser og test var gode nok, men vi vil nok ikke køre en opdatering ud en mandag morgen. Det er vores mest travle tidspunkt på ugen. På vores billetsystem opdaterer vi natten mellem onsdag og torsdag. Det er nok et mere hensigtsmæssigt tidspunkt."

Så næste gang lægger i ikke opdateringer ud en mandag morgen?

"Nej."

Hvor vigtig er en iPad i S-togsdriften?

"De er meget vigtige. Alle sikkerhedscertifikater og dokumenter kører i dag digitalt. Det er den vej vi går med mobility, og vores ansatte er rigtig glade for løsningen."

Læs også:
Mandag morgen: iPad-opdateringer kan være skyld i masser af S-togforsinkelser

Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S