DSB: Derfor var iPad-bøvl skyld i nedbrud af S-tog-trafikken: Sådan gik det galt

Dagens togforsinkelser skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads. Hør hvorfor DSB gik over på nøddrift.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Mange pendlere i Stor-københavn oplevede forsinkelser på S-togsnettet mandag morgen.

Læs også: Mandag morgen: iPad-opdateringer kan være skyld i masser af S-togforsinkelser

Fejlen skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads, fortæller Martin Börjesson, der er ansvarlig for it i DSB.

"Det var dog kun nogle ganske enkle iPads, der var problemer med," fortæller han og fortsætter:

"Vi havde en planlagt udruldning af en opdatering til den app, som lokomotivførerne anvender på deres iPads, så den kan håndtere iOS 7 og iOS 8. Det var ikke ny funktionalitet, men app'en skulle gøres kompatibel med de nyere versioner af styresystemet."

Den opdatering var testet og planlagt til at blive flyttet ud på tabletterne klokken fem i morges.

"Det viste sig, at der var nogle enkle iPads, der oplevede fejl i forbindelse med opdateringen. Det var mindre end fem enheder men for en sikkerhedsskyld, træffer vi en beslutning om at gå over på nøddrift," siger Martin Börjesson.

Da det kun var ganske få enheder vendte DSB dog hurtigt tilbage til almindelig drift, og klokken ni var alarmen helt afblæst.

"Der var ikke fejl i selve udruldningen, men der var nogle iPads, der ikke fungerede som de skulle. Opdateringen var en testet og planlagt proces, der desværre blev spoleret af mindre end en håndfuld tabletter."

Aldrig en mandag igen

Det er ikke så længe siden, at I sidst havde problemer med iPads? Hvad har gør i for at det ikke gentager sig endnu en gang?

"Det var også med det i tankerne, at vi slog over på nøddrift så hurtigt, som vi gjorde. Måske havde det ikke været nødvendigt at tage en så drastisk beslutning, men vi vil hellere være sikre end tage en chance."

Læs også: Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

Men hvad har I lært?

"Vores forberedelser og test var gode nok, men vi vil nok ikke køre en opdatering ud en mandag morgen. Det er vores mest travle tidspunkt på ugen. På vores billetsystem opdaterer vi natten mellem onsdag og torsdag. Det er nok et mere hensigtsmæssigt tidspunkt."

Så næste gang lægger i ikke opdateringer ud en mandag morgen?

"Nej."

Hvor vigtig er en iPad i S-togsdriften?

"De er meget vigtige. Alle sikkerhedscertifikater og dokumenter kører i dag digitalt. Det er den vej vi går med mobility, og vores ansatte er rigtig glade for løsningen."

Læs også:
Mandag morgen: iPad-opdateringer kan være skyld i masser af S-togforsinkelser

Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job