Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

En sikkerheds-opdatering til lokomotivførernes iPads lagde i morges de københavnske S-tog ned. Trafikken er normaliseret igen, men problemet giver anledning til at se sikkerhedsprocedurerne efter i sømmene.

Artikel top billede

Propfyldte tog og en begrænset køreplan var realiteten for mange københavnske S-togspendlere denne morgen.

Det skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads, som indeholder samtlige sikkerhedsprocedurer, ændringer i køreplan og trafikanmeldelser.

Togdriften er normaliseret igen fra kl. 10:00, men iPad-nedbruddet giver anledning til at se DSBs egne sikkerhedsprocedurer efter i sømmene.

Det fortæller Lars Nordahl, som er sikkerhedsdirektør i DSB.

"Vores lokomotivførere er alle udstyret med iPads, hvor deres dokumenter med regler, procedurer og køreplaner med de daglige ændringer, ligger. Hvis disse dokumenter ikke er tilgængelige, så kan togene ikke køre," siger Lars Nordahl.

"I morges [torsdag morgen. red] har de lokomotivførere, hvis iPads har været slukket natten over, ikke fået en opdatering, hvilket lagde størstedelen af vores iPads ned. Og hvis tingene ikke er, som de skal være, så stopper vi togene. Vi tager ingen chancer,  når det gælder sikkerhed."

Interne sikkerhedsprocedurer skal revideres

Selvom togene skulle køre efter den normale køreplan igen inden klokken 10:00, så giver iPad-nedbruddet nu anledning til en intern revision af handleplanen for lokomotivførernes iPads.

"Vi mener stadig, at brugen er iPad er den mest optimale løsning, når vi skal have daglige ændringer af køreplan og sporarbejde ud til samtlige lokomotivførere, men nu skal vi se på, hvordan vi imødekommer så stort et nedbrud, som vi så i morges," siger Lars Nordahl.

"Vores nødprocedurer for den her situation har været rettet mod mindre nedbrud, hvor vi kunne håndtere at bringe fysiske eksemplarer af dokumenterne ud til de ramte lokomotivførere, men vi var altså ikke godt nok forberedt på et nedbrud i denne skala."

Kunderne først - iPads senere

Togdriften har været en førsteprioritet for Lars Nordahl.

Derfor vil de sidste to tog-linjer være oppe og køre normalt igen kl. 10:00.

Problemet med de ramte iPads skal i stedet undersøges af DSB's teknikere, som håber på at have regnet problemet ud senere torsdag, så togtrafikken også kan fortsætte normalt i morgen tidlig.

"Vi beklager selvfølgelig, at morgentrafikken har været ramt, og at mange mennesker har skulle stå ekstra tæt i togene i morges, men sikkerheden har den højeste prioritet hos os," siger Lars Nordahl.

Læs også: Test: Sådan er den nye iPad Air 2

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S