Derfor gik det galt torsdag morgen: iPad-opdatering ramte S-tog-trafikken hårdt

En sikkerheds-opdatering til lokomotivførernes iPads lagde i morges de københavnske S-tog ned. Trafikken er normaliseret igen, men problemet giver anledning til at se sikkerhedsprocedurerne efter i sømmene.

Artikel top billede

Propfyldte tog og en begrænset køreplan var realiteten for mange københavnske S-togspendlere denne morgen.

Det skyldes en opdatering til lokomotivførernes iPads, som indeholder samtlige sikkerhedsprocedurer, ændringer i køreplan og trafikanmeldelser.

Togdriften er normaliseret igen fra kl. 10:00, men iPad-nedbruddet giver anledning til at se DSBs egne sikkerhedsprocedurer efter i sømmene.

Det fortæller Lars Nordahl, som er sikkerhedsdirektør i DSB.

"Vores lokomotivførere er alle udstyret med iPads, hvor deres dokumenter med regler, procedurer og køreplaner med de daglige ændringer, ligger. Hvis disse dokumenter ikke er tilgængelige, så kan togene ikke køre," siger Lars Nordahl.

"I morges [torsdag morgen. red] har de lokomotivførere, hvis iPads har været slukket natten over, ikke fået en opdatering, hvilket lagde størstedelen af vores iPads ned. Og hvis tingene ikke er, som de skal være, så stopper vi togene. Vi tager ingen chancer,  når det gælder sikkerhed."

Interne sikkerhedsprocedurer skal revideres

Selvom togene skulle køre efter den normale køreplan igen inden klokken 10:00, så giver iPad-nedbruddet nu anledning til en intern revision af handleplanen for lokomotivførernes iPads.

"Vi mener stadig, at brugen er iPad er den mest optimale løsning, når vi skal have daglige ændringer af køreplan og sporarbejde ud til samtlige lokomotivførere, men nu skal vi se på, hvordan vi imødekommer så stort et nedbrud, som vi så i morges," siger Lars Nordahl.

"Vores nødprocedurer for den her situation har været rettet mod mindre nedbrud, hvor vi kunne håndtere at bringe fysiske eksemplarer af dokumenterne ud til de ramte lokomotivførere, men vi var altså ikke godt nok forberedt på et nedbrud i denne skala."

Kunderne først - iPads senere

Togdriften har været en førsteprioritet for Lars Nordahl.

Derfor vil de sidste to tog-linjer være oppe og køre normalt igen kl. 10:00.

Problemet med de ramte iPads skal i stedet undersøges af DSB's teknikere, som håber på at have regnet problemet ud senere torsdag, så togtrafikken også kan fortsætte normalt i morgen tidlig.

"Vi beklager selvfølgelig, at morgentrafikken har været ramt, og at mange mennesker har skulle stå ekstra tæt i togene i morges, men sikkerheden har den højeste prioritet hos os," siger Lars Nordahl.

Læs også: Test: Sådan er den nye iPad Air 2

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S