Danske Endomondo solgt for halv milliard kroner

Et amerikansk firma har netop købt danske Endomondo for en halv milliard kroner.

Artikel top billede

Det går stærkt for den danske sports-app Endomondo, der er blevet hentet af 25 millioner fitness-interesserede brugere verden rundt.

Den amerikanske sportstøjsproducent Under Armor har gravet dybt i pungen og fundet 575 millioner kroner frem til at købe selskabet for.

Endomondo har en stor samling af data om sine brugere, og det er netop disse informationer, der har gjort den danske app-succes til en guldrandet forretning.

"Vi samler sindssygt mange data ind. Bare på en enkelt løbetur kan der sagtens være tusinde GPS-punkter, og vi vil gerne være endnu bedre til at udnytte de data. Derfor vil vi på et tidspunkt gerne have fat i folk, som kan tage en ordentlig stak data og hjælpe os med at bygge et endnu bedre produkt og forstå vores brugere endnu bedre," har Mette Lykke, der en af virksomhedens tre stiftere tidligere sagt til Computerworld.

Startede i 2007

Endomondo blev stiftet i 2007 af Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Jønck, der alle er tidligere McKinsey-konsulenter med et ønske om at skabe et produkt, der kan gøre motion sjovere.

Brugeren kan både logge på Endomondo via en app og via websitet. Men Endomondo er først og fremmest en app, der lever på folks smartphones.

Her bruger app'en telefonens gps til at tracke brugerens løbeture. Den kortlægger ruten og giver dig blandt andet oplysninger om tider og gennemsnitshastigheder.

I dag tilbydes nogle af de samme funktioner dog af en af tidens store trends, fitness-trackere. Det er typisk armbånd som Nike Fuelband, Fitbit og Jawbone Up, der eksempelvis kan måle, hvor meget brugeren bevæger sig i løbet af en dag.

Under Armour, der nok er mest kendt for sportstøj, samarbejder dog også med telefonproducenten HTC og har tidligere købt andre firmaer med produkter til fitness-entusiaster. 

Endomondo har 25 ansatte.

Rygter om et salg i øvrigt har stået på længe: Danske Endomondo kan være meget tæt på at blive solgt

Læs også:

Danske iværksættere: Vi kan forudsige, hvornår du løber næste gang

Populær dansk løbe-app dropper Silicon Valley: Derfor foretrækker vi København

Endomondo satser millioner på at få fodfæste i USA

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S