Rolig nu: Dit Samsung-fjernsyn spionerer altså ikke mod dig hjemme i stuen
ComputerViews: Flere historier har det seneste døgns tid floreret om, at Samsungs fjernsyn kan lytte med og gemme private oplysninger, som du siger i stuen. Men det er noget vrøvl. Se her, hvordan det egentlig hænger sammen.
You can control your SmartTV, and use many of its features, with voice commands.
If you enable Voice Recognition, you can interact with your Smart TV using your voice.
To provide you the Voice Recognition feature, some voice commands may be transmitted (along with information about your device, including device identifiers) to a third-party service that converts speech to text or to the extent necessary to provide the Voice Recognition features to you.
In addition, Samsung may collect and your device may capture voice commands and associated texts so that we can provide you with Voice Recognition features and evaluate and improve the features.
Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party through your use of Voice Recognition.
If you do not enable Voice Recognition, you will not be able to use interactive voice recognition features, although you may be able to control your TV using certain predefined voice commands. While Samsung will not collect your spoken word, Samsung may still collect associated texts and other usage data so that we can evaluate the performance of the feature and improve it.
You may disable Voice Recognition data collection at any time by visiting the settings menu. However, this may prevent you from using all of the Voice Recognition features
"Hvor er jeg glad for, at du ringer. Du er den første danske journalist, som tager kontakt til os".
Sådan lyder det indledningsvist, da Computerworld ringer til den danske afdeling hos Samsung.
Efter britiske medier har opdaget, at der i retningslinjerne til et Samsung Smart-TV står, at "personlige oplysninger kan blive sendt med til tredjepart under stemmegenkendelse", er den danske mediemølle kørt oppe i højeste gear.
Artiklerne handler mestendels om, at du skal passe på dit fjernsyn. Det lytter nemlig med, når du taler om private ting hjemme i stuen.
Der er sågar jurister som har været ude og kommentere historien om det nysgerrige tv med, at den slags er på kanten med loven.
George Orwell ligger formodentligt allerede og roterer i graven over NSA-afsløringerne, men overvågninger fra Samsung? Det skal han være ligeglad med - ligesom du skal.
For dette er et klassisk eksempel på, hvordan en fjer bliver til fem-ti høns, selv om det i bund og grund stadig er en historie i fjervægterklassen.
Der lyttes, men der lyttes ikke med Når de traditionelle- og sociale danske medier går amok over Samsungs retningslinjer, er det fordi, at der mellem linjerne står, at Samsung hele tiden lytter med i samtalerne i din stue.
Derfor kan du ikke sige dit kontonummer eller andre hemmeligheder højt, uden at oplysningerne ender på i hænderne på "tredjepart".
Først og fremmest: Nej, Samsung lytter ikke med hele tiden på din samtale om Moster Edna, som slog sin fod i fredags.
Stemmegenkendelse fungerer ved, at der sidder en mikrofon, som lytter med på, om der er lyd og altså ikke hvad der bliver sagt.
Data bliver ikke gemt før efter, at du har sagt aktiveringsordet, "Hi TV". Noget af den emre advancerede stemmegenkendelsessoftware kan endda kun tilgås via en knap på fjernbetjeningen.
99 procent af tiden lytter Samsung altså ikke med.
Det er den samme fundamentale forskel på ansigtsgenkendelse og ansigtsregistrering, som danske journalister fumlede rundt med, da de for nyligt skrev om skærmene i Københavns Lufthavne.
Disse skærme kan i fremtiden levere målrettede reklamer.
Også her bliver ansigter kun registreret - altså, der bliver registreret, at der er et ansigt ved reklamen, og ikke hvem ansigtet tilhører. Personlig data bliver således ikke gemt.
Heller ikke her blev de ansvarlige for systemet - danske Airmagine - ringet op for et opklarende spørgsmål af danske journalister.
Når fjernsynet endelig lytter med, så kan du tydeligt se det i hjørnet af dit fjensyn med et stort ikon.
Du er altså ikke i tvivl. Der kommer endda en "biptone".
Annonce:
"Åh nej! Tredjepart!" Dertil kommer, at Samsung ifølge selskabets egne retningslinjer sender optagelser til "tredjepart", og at potentiel personfølsomme data medsendes.
Stop her.
Før fik vi fastslået, at Samsung-fjernsynet alene sender de lydfiler tilbage til Samsungs servere, som bliver optaget umiddelbart efter kommandoen til dit Samsung-tv (eksempel: "Hi TV: kanal 2")
Det vil sige, at du meget hurtigt skal tilføje personlig data til det korte stykke, hvilket ikke rigtig giver nogen mening.
Derudover er der den farlige "tredjepart" som oftest - hvilket nok blandt andet skyldes Facebooks netværk af reklameselskaber - er kommercielle firmaer, der vil udnytte data.
I tilfældet med Samsungs fjernsyn, handler det om, at Samsung bruger et stemmegenkendelsesprogram, som Samsung ikke selv ejer (derfor "tredjepart"), der omdanner tale til tekst.
Informationen bliver derefter brugt til at forbedre søgeresultater og sammen med lydfilerne bruges det til at få fjernsynet til bedre at forstå din måske lidt nordjyske dialekt.
Uden disse data hvordan skulle fjernsynet ellers finde frem til den Netflix-film, som du gerne vil se, når du siger "Babe den kække gris"?
Derudover er data fra dit fjernsyn til softwaren på serverne krypteret hele vejen, så data ikke kan tilgås af udefrakommende - hverken reklamebureauer, hackere eller de stygge efterretningstjenester.
Annonce:
En stor lakridspibe Det er fint at være på vagt mod multinationale kapitalistgiganter som Samsung, Microsoft, Sony og så videre, og ikke mindst hvordan de håndterer vores data.
Det er sundt og vigtigt at være skeptisk. Specielt i en verden, hvor NSA, PET, GCHQ eller måske norske PST tilsyneladende kigger dybt ned i vores digitale privatliv.
Men denne gang er det altså røg fra en lakridspibe.
Informationerne i denne artikel kommer at have kontaktet Samsung Danmark, og det amerikanske medie Digitaltrends, som også har snakket med Samsung.
For et år siden skete det samme eksempelvis for Xbox One og Kinect, og siden har også Google med sin elektroniske assistent, Google Now, har været beskyldt for overvågning.
Vi prøver klodens letteste kontor-laptop: Med HP Probook 635 Aero G7 har du ingen undskyldninger
Test HP's nyeste kontor-kreation er klodens letteste kontor-maskine - på papiret. Når arbejdsdagen er ovre, er det dog ikke maskinens fluevægt, der vækker mest glæde.
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
Infrastruktur: Byg et velfungerende Data Estate i otte trin
Mange virksomheder trækker på så mange og righoldige datakilder, at det bliver stadig sværere at holde rede på alle de informationer, man har. Samtidig lever et traditionelt data warehouse sjældent op til hverken de aktuelle eller – i særdeleshed – fremtidige krav fra forretningen.
Løsningen er at udvide til en egentlig Data Estate; et stykke kritisk infrastruktur som gør det muligt at opbevare, organisere, konsolidere og analysere organisationens samlede datamængde.
Denne hvidbog giver et samlet billede af, hvordan man gennem otte trin bevæger sig mod at implementere og drage nytte af en Data Estate. Samt hvordan du prioriterer indsatsen, så den giver størst værdi for forretningen.