Apple-kunder i afmålt jubel: Nu bliver vores Mac-computere - måske - brugbare

Tusindvis af Mac-ejere kan i dag glæder sig over, at Apple langt om længe har anerkendt en hardware-fejl, der har gjort deres maskiner mere eller mindre ubrugelige. Men kunderne er ikke tilfredse endnu.

Artikel top billede

Tusindvis af ejere af Apples Macbook Pro har længe brokket sig højlydt over defekte maskiner, hvor særligt 2011-udgaven af Macbook Pro har været ramt af et problem med, at grafikprocessoren stopper med at fungere efter noget tid.

Konsekvensen er blandt andet, at maskinerne ikke vil starte op, og at der er streger og forstyrrelser på skærmen.

Nu har Apple så anerkendt, at der er tale om en fabriksfejl, så maskinerne kan blive repareret på selskabets regning.

"Apple har konstateret, at billedet er forvrænget, billedet mangler, eller at der sker en uventet genstart af systemet på en lille procentdel af MacBook Pro-systemer. Disse MacBook Pro-systemer blev solgt mellem februar 2011 og december 2013."

"Apple eller en Apple-autoriseret serviceudbyder reparerer gratis de berørte MacBook Pro-systemer," skriver Apple, der også vil refundere pengene til de kunder, der allerede selv har betalt for at forsøge at løse problemet.

"ENDELIG," lyder en af de første reaktioner fra en kunde i Apples eget support-forum, hvor en debatråd om hardware-problemet ialt har opnået over fire millioner visninger.

Men virker det nu også?

Kunden har dog et forbehold:

"Hvis reparationen bare er et nyt board med samme fejl, er det ikke en permanent løsning, men i det mindste skal vi ikke betale for noget, der ikke er vores skyld. Og gode nyheder, hvis du betalte for reparationer forud for dette program."

En af Computerworlds læsere, Lars T. Iversen, er selv berørt af problemet, og selvom han kalder Apples beslutning om at anerkende problemet for store nyheder, har han også visse forbehold.

Hans historie lyder i grove træk:

"Early 2011 MBP - 2 logic board replacements, og kører på mit 3 logic board nu," skriver han i en mail til Computerworld.

"Desværre ikke officielt Apple-repair, da de ville have 600+ usd for en replacement, det var simpelthen for dyrt, når man var klar over, at det kun var en temporær løsning, da problemet med sikkerhed ville ske igen."

"Haft lange diskussioner med Apple - bl.a. refererede til de lange tråde på deres forum - hvor jeg fik at vide af en Apple-medarbejder fra Singapore, at man jo ikke skulle tro på alt, hvad man læste på internettet."

"Men vil da forsøge at smide den ind til dem, men afhænger af, om de reelt har lavet et nyt design, hvor design-fejlen er rettet. Hvis det bare er en replacement af samme design, så er det jo ikke en fix."

Apple trak sagen i langdrag

Samtidig lyder Lars T. Iversens reaktion på Apples anerkendelse af Mac-problemet:

"Det, der irriterer mig grænseløst, er dog, at det virkede, som om de forsøgte lade tiden løse det ved at ignorere det så længe - det er trods alt fire år gamle maskiner."

Apples beslutning om at anerkende problemet som en fabriksfejl har ganske rigtigt været længe undervejs, og det er interessant, at beslutningen kommer, efter at der i efteråret blev indledt et massesøgsmål mod Apple på grund af Mac-problemerne.

Tilsyneladende er Apples beslutning om at reparere maskinerne også så ny, at selv selskabets egne medarbejdere ikke er klar over det:

"Jeg er i telefonen nu for at få en refundering, og support-personen kendte ikke til det endnu," lyder det her fredag et sted i Apples support-forum.

Læs også:
Massiv klage-storm tvinger Apple til at reparere defekte Macbooks

Vrede Mac-brugere: Skærmen hakker og fryser - og Apple gør intet ved det

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S