Mobilkrigen opgjort for 2014: Android vokser - Apple står i stampe

Apple har solgt rigtig mange telefoner i 2014, men ser man på æblefirmaets samlede markedsandel, er der intet sket. Det er Android, der tager alle stikkene hjem på mobil-platformen.

Artikel top billede

I 2014 rundede det mest populære styresystem til de mobile enheder en milepæl.

Der blev således solgt over en milliard smarte telefoner baseret på Googles Android-platform.

Det tal skal ses i forhold til, at der samlet set blev langet lige godt 1,3 milliarder smartphones over disken i samme periode.

Tallene er hentet fra analysehuset IDC's årlige opgørelse af smartphone-salget.

Ifølge IDC tegnede Android sig for helt præcis 1,0593 milliarder enheder. I 2013 stod viseren på 802 millioner, så der er tale om et gevaldigt hop for den åbne platform.

Samsung er den store vinder

Det er måske knap så overraskende, at det er Samsung, der er den store vinder på Android-markedet.

Mobil-giganten solgte flere enheder end de næste fem android-producenter - til sammen.

Det er naturligvis impornerende, men Samsung har ikke haft et let år i 2014.

Det kan du læse mere om her: Samsung i krise: Indtjening styrtdykker - kan billige telefoner redde selskabet?

Væksten stammer således ikke alene fra Samsung, men primært fra producenter som Huawei, Lenovo (Motorola), LG, ZTE og Xiamoi.

iOS op og ned

IDC-tallene viser at Apples iOS-enheder havde en solid vækst på over 25 procent i fjor.

Store dele af den kommer fra den nye iPhone 6, der blev lanceret i det sidste halvår.

I alt solgte Apple 192 millioner smartphones i 2014 i forhold til 153 millioner i 2013.

Rekord-vækst

Med version 6 af æble-butikkens telefon ramte firmaet et behov for mobiler med store skærme.

IDC sætter dog spørgsmålstegn ved, om Apple kan fastholde sin vækst i salget efter, at dette kunde-krav er blevet indfriet.

Trods sine salgstal måtte Apple nemlig erkende, at selskabets samlede markedsandel er faldet en smule.

I det samlede platformsbillede falder iOS fra en samlet andel på 15,1 procent i 2013 til 14,8 procent i 2014.

Det var fjerde kvartal (iPhone 6) i 2014, der gav Apple den største vækst på mobilsiden.

Samlet set står de to dominerende styresystemer på mobilen dog stærkt. 96,3 procent af alle mobiler fra 2014 var således forsynet med iOS eller Android.

Microsoft træder vande

Den sidste af de tre store platforme kommer fra Microsoft.

Redmond-butikken solgte 34,9 millioner Windows Phone-enheder i fjor, hvilket er en yderst beskeden vækst i forhold til året før, hvor tallet var 33,5 millioner.

Microsoft har haft fokus på den nedre del af markedet med de forholdsvis billige mobiler, mens HTC og Samsung har rettet blikket mod de mere eksklusive dele af smartphone-markedet, skriver IDC.

Med Windows 10, der kommer i løbet af det næste halve år, vurderer analysehuset dog, at det vil ændre sig, så kodefabrikken vil sigte højere med produkterne.

Blackberry, der ikke er så udbredt i kongeriget, må igen se pilen på vækstkurven pege ned.

Platformen sad på 0,4 procent af smartphone-salget i 2014. I 2013 var det på 1,9 procent.

Det er en nedgang på små 70 procent.

Læs også:
Ny Android-flagskibsmodel til 600 kroner ser dagens lys - den er bare ikke til dig

Hands on: Billige Windows Phone-mobiler fra Microsoft

Samsung i krise: Indtjening styrtdykker - kan billige telefoner redde selskabet?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil