Apple betaler 23 millioner kroner for Viborg-byggegrund - irsk selskab står som køber

Staten får 23 millioner kroner for den byggegrund, som skal lægge jord til it-gigantens kommende datacenter ved Viborg. Læs her, hvad aftalen indeholder.

Artikel top billede

Staten er nu klar til at sælge en 92 hektar byggegrund i Foulum i Viborg, hvor den amerikanske it-gigant Apple over de næste ti år vil opføre sit nye og meget omtalte datacenter.

Ifølge et aktstykke, som klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) har sendt til Folketingets finansudvalg skal Apple betale 23 millioner for byggegrunden, der ejes af Bygningsstyrelsen.

Salget sker ifølge aktstykket uden offentligt udbud, og prisen er derfor fastsat efter vurdering fra en uvildig ejendomsmægler.

Køber af grunden er et af Apples irske datterselskaber, Oconee Limited, der er hjemmehørende i Dublin. Selskabet blev stiftet så sent som den 19. december sidste år.

Apple annoncerede bygningen af sit nye datacenter ved Viborg den 23. februar. Det skal efter planen bygges i flere etaper frem til 2026.

Når det står færdigt vil det ifølge aktstykket indeholde 190.000 kvadratmeter under tag, plus areal til administration. Ifølge Apples egne oplysninger skal der investeres mere end seks milliarder kroner i byggeriet.

Ministeren oplyser, at projektet forventes at skabe 300 arbejdspladser.

Beslutningen om at placere det nye datacenter ved Viborg er kommet i stand efter flere års benarbejde fra en række kommuner og Invest in Denmark under Udenrigsministeriet.

Apple skal betale for kvægfoder

Dele af den kommende byggegrund er i dag udlejet til Aarhus Universitet og Danmarks Kvægforskningscenter.

De aktiviteter skal nu flyttes, og som en del af købsaftalen forpligter Apple sig til at betale ekstraudgifter til blandt andet kvægfoder, opbevaring af gylle plus køb af ny landbrugsjord, som ifølge miljøreglerne er nødvendige for lovligt at have kvægdrift.

Aarhus Universitet anslår, at udgifterne løber op i 9,9 millioner kroner, som Apple skal betale oveni i købsprisen på de 23 millioner kroner.

Læs også:

Apple bygger nyt kæmpe-datacenter i Danmark: Investerer milliarder

Uklarhed over Apples selskabs-konstruktion i Viborg-datacenter

Apples danske datacenter skal opvarme 15.000 husstande

Her kan du læse mere om Apples planer for det nye datacenter ved Viborg.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S