Supermarkedsgigant blev gennemhacket: Nu skal regningen betales

Supermarkedsgiganten Target må grave dybt ned i muldvarpen for at finde erstatningskroner frem efter hacker-angreb. Både direktøren og it-chefen er allerede blevet fyret.

Artikel top billede

I slutningen af 2013 oplevede den amerikanske supermarkedskæde Target et massivt hacker-angreb.

Mens angrebet stod på, fik it-kriminelle adgang til sensitive data i form af kreditkortoplysninger på ikke færre end 40 millioner af selskabets kunder.

Man vurderer, at op helt op mod 100 millioner amerikanere er blevet berørt af bruddet på sikkerheden i supermarkedskæden Target.

Den slags 'uheld' bliver på bedste amerikanske vis altid fuldt op af et søgsmål, og nu er der kommet en afgørelse.

Target er gået med til at betale en erstatning, og firmaet håber derved at kunne forsyne det blødende sår med et stort plaster.

Det skriver CNet.

Skal punge ud med 70 millioner

Target er gået med til et forlig med de sagsøgende amerikanere, og det kommer til at koste.

Supermarkedet skal i visse tilfælde betalet op til 70.000 kroner i erstatning til individuelle kunder, der er blevet ramt af hacker-angrebets konsekvenser.

Samlet set lyder regningen på 10 millioner dollar i erstatning, hvilket svarer til omkring 70 millioner gode danske kroner.

Den regning får konsekvenser for kædens ansatte.

Target har opsagt 13 procent af personalet, svarende til cirka 1.700 personer, herunder den administrerende direktør og CIO'en i Target.

Det har tidligere været fremme, at data-skandalen også resulterede i et midlertidigt fald på 40 procent i indtjeningen hos Target.

Læs også: Kæmpe data-skandale: Både it-chefen og direktøren ryger ud

Regningen er stor, men det var hacker-angrebet også.

Mellem den 27. november og 15. december i 2013 fik hackerne kløerne i følsomme informationer fra 40 millioner brugere i 1.797 butikker i kæden.

Læs også:

Hackerangreb rammer en tredjedel af befolkningen

Top-CIO sættes på porten efter gigantisk hackerangreb

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil