Supermarkedsgigant blev gennemhacket: Nu skal regningen betales

Supermarkedsgiganten Target må grave dybt ned i muldvarpen for at finde erstatningskroner frem efter hacker-angreb. Både direktøren og it-chefen er allerede blevet fyret.

Artikel top billede

I slutningen af 2013 oplevede den amerikanske supermarkedskæde Target et massivt hacker-angreb.

Mens angrebet stod på, fik it-kriminelle adgang til sensitive data i form af kreditkortoplysninger på ikke færre end 40 millioner af selskabets kunder.

Man vurderer, at op helt op mod 100 millioner amerikanere er blevet berørt af bruddet på sikkerheden i supermarkedskæden Target.

Den slags 'uheld' bliver på bedste amerikanske vis altid fuldt op af et søgsmål, og nu er der kommet en afgørelse.

Target er gået med til at betale en erstatning, og firmaet håber derved at kunne forsyne det blødende sår med et stort plaster.

Det skriver CNet.

Skal punge ud med 70 millioner

Target er gået med til et forlig med de sagsøgende amerikanere, og det kommer til at koste.

Supermarkedet skal i visse tilfælde betalet op til 70.000 kroner i erstatning til individuelle kunder, der er blevet ramt af hacker-angrebets konsekvenser.

Samlet set lyder regningen på 10 millioner dollar i erstatning, hvilket svarer til omkring 70 millioner gode danske kroner.

Den regning får konsekvenser for kædens ansatte.

Target har opsagt 13 procent af personalet, svarende til cirka 1.700 personer, herunder den administrerende direktør og CIO'en i Target.

Det har tidligere været fremme, at data-skandalen også resulterede i et midlertidigt fald på 40 procent i indtjeningen hos Target.

Læs også: Kæmpe data-skandale: Både it-chefen og direktøren ryger ud

Regningen er stor, men det var hacker-angrebet også.

Mellem den 27. november og 15. december i 2013 fik hackerne kløerne i følsomme informationer fra 40 millioner brugere i 1.797 butikker i kæden.

Læs også:

Hackerangreb rammer en tredjedel af befolkningen

Top-CIO sættes på porten efter gigantisk hackerangreb

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil