Her er planen så: Skal booste it-industrien og hele det digitale marked

Længe ventet EU-strategi skal booste hele det digitale marked og it-industrien i vores del af verden - og byder på en række meget konkrete tiltag, der skal sikre, at det sker.

Artikel top billede

Selvom e-handlen er rødglødende på tværs af grænserne i disse år, hvor forbrugerne spenderer flere og flere penge i andre lande end deres eget, så er der stadig for mange hindringer for borgere og virksomheder i det digitale EU.

"Alt for ofte rækker digitale tjenesteydelser ikke ud over de nationale grænser," meddeler Europa-Kommissionen i en pressemeddelelse, hvor hovedpunkterne i den længe ventede strategi for det digitale indre marked er ridset op.

"Kommissærkollegiet har i dag taget hul på drøftelserne om strategien for et digitalt indre marked, der skal ligge klar i maj. Det har fastlagt de hovedområder og ‑tiltag, som indsatsen skal målrettes mod, for at der kan ske reelle forandringer for både forbrugere og virksomheder," forklares det.

Der er konkret tre hovedområder, som Kommissionens indsats vil fokusere på:

1) Bedre adgang til digitale varer og tjenesteydelser for forbrugere og virksomheder. 

Her skriver Europa-Kommissionen, at det er nødvendigt at lette e-handel på tværs af grænserne "med harmoniserede forbruger- og kontraktbestemmelser og med mere effektiv og billigere pakkelevering."

Det fremgår også, at der skal "sættes ind over for geografisk blokering: alt for mange europæere kan ikke benytte onlinetjenester, der er tilgængelige i andre EU-lande, ofte uden nogen begrundelse, eller også omdirigeres de til en lokal forhandler med andre priser. En sådan forskelsbehandling kan ikke accepteres på det indre marked." 

Derudover peger Europa-Kommissionen blandt andet på, at omkostningerne og kompleksiteten, der er forbundet med at skulle håndtere udenlandske skatteregler - ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder, SMV'er.

"... de omkostninger, der skyldes forskellige momsrelaterede krav, anslås til 80 milliarder euro," står der videre i pressemeddelelsen.

2) Gunstige rammer for digitale net og tjenester.
 

Under dette punkt fremhæves blandt andet behovet for endnu bedre bredbåndsforbindelser.

"For at fremme investeringer i infrastruktur vil Kommissionen revidere de gældende regelsæt for telekommunikations- og mediesektoren, så der tages højde for de nye udfordringer, især ændrede brugsvaner (f.eks. det stigende antal opkald, der foretages over internettet) og nye aktører på området. "

"Internettet kan ikke fungere uden adgang til frekvenser. Det er derfor afgørende, at medlemsstaterne koordinerer deres brug af frekvenser bedre ... Frekvenser stopper ikke ved de nationale grænser. Derfor må vi have en europæisk tilgang til frekvensforvaltning for at fremme udviklingen af et ægte indre marked med europadækkende tjenester."

Derudover vil Kommissionen undersøge den voksende betydning, som søgemaskiner, sociale medier, app-butikker og så videre har for den internetbaserede økonomi.

"Den vil bl.a. se på, hvordan man kan styrke tilliden til onlinetjenester gennem større transparens, hvordan tjenesterne kan integreres i onlineværdikæden, og hvordan man kan sikre, at ulovligt indhold fjernes hurtigt og effektivt. "

3) En europæisk digital økonomi og et digitalt samfund med langsigtet vækstpotentiale.

Det sidste hovedområde, der skal fokuseres på, går på, hvordan man kan "hjælpe alle industrisektorer med at indarbejde ny teknologi og styre overgangen til en intelligent industri (Industri 4.0)."

Herunder fremhæves blandt andet behovet for fælles standarder:

"Det er afgørende for Europas konkurrenceevne, at der er interoperabilitet mellem nye teknologier, og derfor skal udarbejdelsen af standarder gå hurtigere."

Endelig vil Kommissionen forsøge at få industrien til at fokusere endnu mere på eksempelvis brugen af big data og cloud for at øge væksten og effektiviteten.

"Big data er en guldgrube, men medfører også store udfordringer på områder, der strækker sig fra ejerskabsspørgsmål over databeskyttelse tilstandardisering.For at kunne udnytte potentialet i big data er vi nødt til at tage fat om disse spørgsmål."

"Det samme gælder cloud computing, der er i hurtig vækst: Andelen af digitale data, der gemmes "i skyen", forventes at stige fra 20 % i 2013 til 40 % i 2020. Fælles net og ressourcer kan sætte skub i økonomien, men for at de kan fungere effektivt og anvendes af flere personer, virksomheder, organisationer og offentlige tjenester i hele Europa, skal de rette rammer være på plads."

Læs mere om strategien for det digitale indre marked her.

Læs også:

Vi går shop-amok med webhandel i udlandet: Så meget køber vi for

Kæmpe bredbånds-rapport offentliggjort: Sådan klarer Danmark sig

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse