Samsung presser sig frem: S6 og S6 Edge sælger over al forventning

Efter en nedadgående rejse for Samsung de seneste år har Samsung nu noget at glæde sig over. I hvert fald sælger S6-serien over al forventning.

Artikel top billede

Samsung har haft modvind den seneste tid med faldende markedsandele, salgstal og branding - specielt efter sidste års lidt fejlslående S5-lancering.

Ja faktisk endte fjerde kvartal i 2014 med et fald på 37 procent i driftsindtjeningen.

Men nu ser det faktisk ud til, at det har vendt sig efter lanceringen af S6 og S6 Edge. Og over al forventing.

Læs vores anmeldelse af S6 Edge her: Test: Samsung Galaxy S6 Edge er en Samsung-telefon, som faktisk er flot - og hurtig

Flere sydkoreanske medier - Samsungs hjemland - fortæller, at Samsung forventer at have solgt over 10 millioner Galaxy S6 og S6 ved begyndelsen af maj.  

Samsung har ikke selv udleveret salgstal, men medierne fortæller, at insider-kilder fortæller, at specielt S6 Edge sælger i langt større mængder end forventet.

Alene i Sydkorea var pre-orders på telefonerne oppe på 300.000 enheder. Stadig langt fra en lignende lancering fra Apple, men stadig mere end nogen anden Galaxy-telefon tidligere.

Flere millioner telefoner flere

Et analysefirma, KGI, har kigget på Samsung S6-salget og vurderer, at Samsung selv er taget på sengen vedrørende den store interesse i telefonen. Specielt igen på S6 Edge, som ser ud til at stå for cirka 50 procent af de solgte S6-telefoner.

KGI forventer også, at Samsung kommer til at sælge 50 procent flere smartphones i løbet af 2015 fra 35-40 millioner til 50-55 millioner.

JK Shin, Samsungs mobilchef, har dog allerede været ude og sige, at imens det overraskende store salg er en glædelig overraskelse, så kommer Samsung snart til at kæmpe med at få produceret nok S6 Edge-telefoner på grund af den specielle buede skærm.

Læs også:

Samsung blæser stor-offensiv i gang: Vil have erhvervslivet til at bruge Samsung-telefoner

Det er ikke kun hos Samsung, at salget skaber opmærksomhed.

Ifølge flere medier er Apple en smule bange for, at det store fokus på Samsungs egne produkter kan tage noget af arbejdsstyrken fra at producere de kommende A9-chips.

Det er processorer, som højst sandsynlig vil være at finde i de kommende iPhones til efteråret.

Læs også:

Jorden brænder under Samsung: Salg af Galaxy S5 er slået fejl - er der en plan?

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly