Artikel top billede

Valgforsker: Ingen politiske partier kan vinde vælgere på Facebook

De sociale medier er efterhånden blevet en bydende nødvendighed for folketingspolitikerne at boltre sig på op til et folketingsvalg. Om alle anstrengelserne så også bærer frugt, er derimod meget tvivlsomt, mener valg-ekspert.

De politiske partier på Christiansborg pumper millioner og atter millioner af kroner ind glitrede brochurer, valgplakater og ikke mindst heftig aktivitet i online-tilstedeværelsen på sociale medier.

Ifølge valgforskeren Kasper Møller Hansen, der er professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, er det dog yderst tvivlsomt, hvorvidt politikerne kan vinde mandater ved en effektiv Facebook-indsats.

"Overordnet er det meget svært at sige noget om effekten af anstrengelserne på Facebook. Alle politikere har jo i dag en profil, og så er det altså svært at adskille sig synderligt fra de andre kandidater," siger professor Kasper Møller Hansen til Computerworld og fortsætter:

"Aktiviteterne flytter ikke stemmer fra parti til parti, men stemmerne kan derimod godt rykkes internt på forskellige kandidater inden for partiet," lyder dommen fra Kasper Møller Hansen.

Tør ikke lade være

Han har sammen med forskerkollegerne Jens Hoff og Karina Pedersen fra Københavns Universitet skrevet bogen 'Folketingsvalgkampen 2011 i perspektiv'.

Her spurgte forskerne alle de politiske kandidater om deres aktiviteter i forbindelse med sidste folketingsvalg, og sammenlignet de forskellige kandidaters aktiviteter og endelige valgresultater.

"I dag kan en politiker ikke tillade sig at holde sig væk fra et medie som Facebook. For det er ligesom med valgplakaten. Man bliver nødt til at hænge på lygtepælene, og ingen partier tør lade være med det, selvom effekten er tvivlsom," lyder vurderingen fra Kasper Møller Hansen.

Derfor flytter Facebook ingen stemmer

At Facebook med alle mediets målemetoder af visninger, likes og delinger ikke er valg-værktøjet over dem alle, der for alvor kan flytte stemmerne, forklarer Kasper Møller Hansen på følgende måde:

"Vælgerne er enormt selektive, når det kommer til informationssøgninger. På Facebook søger vi bekræftelse fra folk, der ligner os selv, så det er kun et fåtal, der liker og følger et parti i den helt anden grøft."

Han fortæller samtidig, at valgkampene bliver dyrere og dyrere for hver gang, fordi politikerne og deres kommunikationsfolk hele tiden får flere og flere online-værktøjer til rådighed.

"Vælgerne ser stadig blomster og balloner, men de skal være klar over, at der bag kulisserne hele tiden bliver tænkt tanker over, hvordan man kan få fat i potentielle vælgere og nå ud til dem. Timingen i publicering af budskaber og kampagner er blevet meget professionel," mener valgforskeren.

Giv din mening til kende: Hvad mener du? Kan folketingspolitikere godt præge dig så meget, at du sætter krydset et andet sted i forhold til sidste folketingsvalg i 2011?

Læs også:
Sådan vil politikerne manipulere online med dig op til folketingsvalget




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere