Nets om manglende løn-udbetalinger: En kompleks sag

Interview: Massevis af danskere har ikke fået udbetalt deres løn til tiden i dag. Hvad er det sket? Nets ved det ikke. "Det er en kompleks sag," lyder det.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

De manglende løn-udbetalinger til massevis af danskere fredag morgen skyldes fejl hos Nets, som imidlertid endnu intet vil sige.

Du kan læse mere om morgenes fejl i lønudbetalingerne her: It-bøvl bremser udbetalingen af oktober-lønnen for massevis af danskere

Et af de steder, der er blevet arbejdet på højtryk, er i banken Nordea, hvor mange kunder blev ramt af it-problemerne.

Presseafdelingen i Nordea fortæller, at problemet ikke er opstået i bankens systemer.

"Det er hos Nets, at problemet ligger," fortæller Maria Lindeberg fra Nordeas presseafdeling.

Så det er ikke jeres it-systemer, der har svigtet?

"Nej, det er Nets, der har problemer, og det påvirker os," siger hun.

Hos Nets er man langt fra meddelsom omkring, hvad der har forsaget problemerne.

Hvorfor får folk ikke deres løn til tiden. Hvad er gået galt?

"Det ville jeg gerne svare på, men det er stadig for tidligt at sige noget konkret om hvad, der er sket. Det kan vi ikke på nuværende tidspunkt," siger Michael Juul Ruggard, der er pressemand i Nets.

Ved I det ikke?

"Vi er ved at undersøge det, men det er en kompleks sag, så vi kan ikke sige noget om den på nuværende tidspunkt. Men problemerne er løst for flere timer siden, og lønnen er på vej."

Hvis I har løst problemerne, så kender I vel også årsagen?

"Det er for tidligt at sige noget om. Vi bliver nødt til at analysere sagsforløbet, før vi kan sige noget konkret," siger han til Computerworld.

Er problemerne opstået i forbindelse med de clearing-filer, der skal sørge for at lønudbetalingerne falder på plads?

"Det kan jeg ikke sige, men det er glædeligt, at problemerne er blevet løst."

Hvornår regner du med, at I kan fortælle de danskere, der ikke fik lønnen til tiden, hvad der er gået galt?

"Det ved jeg ikke."

Ifølge både Nordea og Nets er lønnen på vej ind på kontoen.

Det er langt fra første gang, der er opstået knas med lønudbetalingerne.

Det kan du læse mere om her: Datafejl betyder lønkaos fra morgenstunden og her: Software-fejl: Derfor måtte du vente på din løn i dag.

Læs også:
Total tavshed om enormt NemID-nedbrud

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S