Så smarte bliver fremtidens ambulancer i Danmark

Skadestuerne rykker helt ud under ambulancernes blå blink, når det bliver muligt for ambulancefolkene at sende patientdata og billeder ind til hospitalerne på farten. Dermed kan der (måske) reddes dyrbare minutter.

Artikel top billede

Dataunderstøttelse.

Det er nøgleordet, når ambulancepersonale over hele landet i løbet af i år kan sende data om patientskader ind til hospitalspersonalet, der dermed kan optimere deres modtagelses-team.

Data om sygehistorik, billeder og notater af skader, ulykkesstedet samt automatiske opdateringer af patientens puls og blodtryk bliver ligeledes afsendt på vejen ind til hospitalet.

Den præhospitale patientjournal (PPJ) kalder regionerne det.

PPJ skal erstatte de papirjournaler, som ambulancepersonalet tidligere har udfyldt om patienterne under høj hastighed på vej mod hospitalerne.

Disse papirjournaler har tidligere dog først været i hænderne på personaler, når ambulancen er parkeret foran hospitalet, og så kan kostbare minutter være spildt.

Flere fordele

Udover en langt tidligere data-overførsel til hospitalet fortæller enhedschef Jan Nørtved Sørensen fra Vagtcentralen i Region Hovedstaden, at der med PPJ på datafronten sker 'en landevinding'.

"Nu har vi en ubrudt datastreng fra, at folk ringer 112, over dokumentation af patientforløbet i ambulancen til selve behandlingen på hospitalet og sidenhen hos egen læge," forklarer Jan Nørtved Sørensen.

Han nævner samtidig, at viden om skader og patientens sygehistorik giver hospitalspersonalet en optimeret mulighed for at gøre klar til patientmodtagelsen.

For når personalet på hospitalet ved hvilken type patient med specifikke skader, der er på vej ind med en ambulance, kan de eventuelt forberede operationsstuer.

De kan også tilkalde det rette personale, ekspertlæger og allokere sengeafsnit, som i bedste fald er klar, når patienten lander på hospitalets ambulance-parkeringsplads.

Alle disse oplysninger får de løbende sendt ind fra ambulancerne over SINE-netværket.

Selve it-systemet sørger samtidig for, at dataudvekslingen fra ambulancen til hospitalet automatisk beregner en såkaldt traumescore, der er baseret på patientens tilstand til prioritering af behandlingen ved ankomsten til hospitalet.

Ruller ud i hele landet

I Region Hovedstaden startede man projektet med de smarte ambulancer tilbage i marts, mens andre regioner også på nuværende tidspunkt har sendt forposten til deres skadestuer helt ud i ambulancerne.

Ifølge planen er alle regioner klar til at kunne håndtere PPJ til september med en samlet anskaffelsessum på 65 millioner kroner.

Computerworld har talt med ambulancebehandler Daniel Hansen fra Tomsgårdsvejs Brandstation i Københavns Nordvest-kvarter om det nye system.

Han har arbejdet med PPJ i de seneste par måneder, efter han har haft blot én omskolingsdag til den nye, digitale hverdag.

Han fortæller, at der i it-systemet modsat formularen på gennemslagspapir er en række punkter, som eksempelvis sygehistorik og skader på patienten, der bliver udfyldt med enkelte tryk.

"PPJ er langt mere sikkert end papiret, for jeg har da hørt om, at papir kan blive væk. Egentlig er det de samme ting, vi skal udfylde på vores skærm ved at trykke, mens afsendelse af blodtryk- og puls-data bare sker ved tryk på en enkelt knap," lyder det fra Daniel Hansen.

Udover udfyldelsen af de klargjorte trykfelter kan ambulancebehandlerne også tilføje noter. Det kunne eksempelvis være, at patienten er tung, og der derfor skal klargøres ekstra personale eller løftegrej ved ankomsten.

Trods det indlysende smarte ved løsningen ved at kende til og kommunikere om patientens skader så tidligt som muligt i forløbet, kan Region Hovedstaden endnu ikke oplyse noget om konkrete besparelser i form af minutter og redning af menneskeliv.

Sådan bliver fremtidens it på dit sygehus


Dansk hospital begynder at 3D-printe knogler til patienter

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S