Artikel top billede

Så smarte bliver fremtidens ambulancer i Danmark

Skadestuerne rykker helt ud under ambulancernes blå blink, når det bliver muligt for ambulancefolkene at sende patientdata og billeder ind til hospitalerne på farten. Dermed kan der (måske) reddes dyrbare minutter.

Dataunderstøttelse.

Det er nøgleordet, når ambulancepersonale over hele landet i løbet af i år kan sende data om patientskader ind til hospitalspersonalet, der dermed kan optimere deres modtagelses-team.

Data om sygehistorik, billeder og notater af skader, ulykkesstedet samt automatiske opdateringer af patientens puls og blodtryk bliver ligeledes afsendt på vejen ind til hospitalet.

Den præhospitale patientjournal (PPJ) kalder regionerne det.

PPJ skal erstatte de papirjournaler, som ambulancepersonalet tidligere har udfyldt om patienterne under høj hastighed på vej mod hospitalerne.

Disse papirjournaler har tidligere dog først været i hænderne på personaler, når ambulancen er parkeret foran hospitalet, og så kan kostbare minutter være spildt.

Flere fordele

Udover en langt tidligere data-overførsel til hospitalet fortæller enhedschef Jan Nørtved Sørensen fra Vagtcentralen i Region Hovedstaden, at der med PPJ på datafronten sker 'en landevinding'.

"Nu har vi en ubrudt datastreng fra, at folk ringer 112, over dokumentation af patientforløbet i ambulancen til selve behandlingen på hospitalet og sidenhen hos egen læge," forklarer Jan Nørtved Sørensen.

Han nævner samtidig, at viden om skader og patientens sygehistorik giver hospitalspersonalet en optimeret mulighed for at gøre klar til patientmodtagelsen.

For når personalet på hospitalet ved hvilken type patient med specifikke skader, der er på vej ind med en ambulance, kan de eventuelt forberede operationsstuer.

De kan også tilkalde det rette personale, ekspertlæger og allokere sengeafsnit, som i bedste fald er klar, når patienten lander på hospitalets ambulance-parkeringsplads.

Alle disse oplysninger får de løbende sendt ind fra ambulancerne over SINE-netværket.

Selve it-systemet sørger samtidig for, at dataudvekslingen fra ambulancen til hospitalet automatisk beregner en såkaldt traumescore, der er baseret på patientens tilstand til prioritering af behandlingen ved ankomsten til hospitalet.

Ruller ud i hele landet

I Region Hovedstaden startede man projektet med de smarte ambulancer tilbage i marts, mens andre regioner også på nuværende tidspunkt har sendt forposten til deres skadestuer helt ud i ambulancerne.

Ifølge planen er alle regioner klar til at kunne håndtere PPJ til september med en samlet anskaffelsessum på 65 millioner kroner.

Computerworld har talt med ambulancebehandler Daniel Hansen fra Tomsgårdsvejs Brandstation i Københavns Nordvest-kvarter om det nye system.

Han har arbejdet med PPJ i de seneste par måneder, efter han har haft blot én omskolingsdag til den nye, digitale hverdag.

Han fortæller, at der i it-systemet modsat formularen på gennemslagspapir er en række punkter, som eksempelvis sygehistorik og skader på patienten, der bliver udfyldt med enkelte tryk.

"PPJ er langt mere sikkert end papiret, for jeg har da hørt om, at papir kan blive væk. Egentlig er det de samme ting, vi skal udfylde på vores skærm ved at trykke, mens afsendelse af blodtryk- og puls-data bare sker ved tryk på en enkelt knap," lyder det fra Daniel Hansen.

Udover udfyldelsen af de klargjorte trykfelter kan ambulancebehandlerne også tilføje noter. Det kunne eksempelvis være, at patienten er tung, og der derfor skal klargøres ekstra personale eller løftegrej ved ankomsten.

Trods det indlysende smarte ved løsningen ved at kende til og kommunikere om patientens skader så tidligt som muligt i forløbet, kan Region Hovedstaden endnu ikke oplyse noget om konkrete besparelser i form af minutter og redning af menneskeliv.

Sådan bliver fremtidens it på dit sygehus


Dansk hospital begynder at 3D-printe knogler til patienter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CFO'ens hverdag med Dynamics 365 FO: Nye muligheder - mere værdi

Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er meget mere end debet/kredit. Indbyggede værktøjer til at automatisere processer og bruge kunstig intelligens skaber nye muligheder og mere værdi.

29. november 2022 | Læs mere


AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere