Apple-fjernsyn lagt i graven: Apple dropper udvikling

Apple har lagt planerne om at bygget et Apple-fjernsyn i graven.

Artikel top billede

Der har længe floreret rygter om, at Apple arbejder på et 'rigtigt' fjernsyn: Et Apple TV, der i lækkerhed og finish skulle kunne udfordre øvrige topmodeller i markedet.

Men der kommer ikke noget Apple TV, for Apple har besluttet sig for ikke at forsøge sig på fjernsyns-markedet med egne fjernsyn.

Sådan skriver Wall Street Journal, der dermed afliver et af de ellers mest vedholdende rygter om Apples fremtid.

Ifølge avisen skrottede Apple faktisk planerne om at bygge et Apple-fjernsyn for godt et år siden.

Det skete angiveligt, fordi Apple erkendte, at det ikke ville kunne udvikle og bygge funktioner, der ville kunne differentiere et Apple-fjernsyn fra resten af producenter i det ønskede omfang.

Det ville være nødvendigt, hvis Apple skulle kunne pris-fastsætte et Apple-fjersyn højt i et marked, der er præget af voldsom priskrig og meget små indtjenings-marginer.

Planerne om at bygge et Apple-fjernsyn tog fart for nogle år siden, da det så ud til, at netop fjernsynet kunne blive omdrejningspunktet for medieforbruget i hjemmet.

Medieforbrug har ændret sig

Men siden er verdens medieforbrug i høj grad begyndt at ændre sig over mod mange mindre skærme: Vi vil med andre ord have adgang til alt muligt indhold på vores bærbare, vores smartphones, vores tablet-computere og på vores fjernsyn.

Dermed er ideen om at bygge ét centralt og bærende medie-apparat gået fløjten.

Apple har siden 2009 haft den lille Apple TV-boks på gaden. Den kan kobles på alle fjernsyn, hvor den kan fungere som program-central via forskellige apps.

Den lille boks er ret udbredt og det kan meget vel være, at Apple har konkluderet, at fjernsyns-markedet er dækket med denne boks og at et decideret Apple-fjernsyn alligevel ikke vil kunne komme til at kunne mere end den lille boks, der koster langt mindre.

Rygter vil i dag vide, at Apple pønser på at udsende en stor opgradering til Apple TV-boksen til sommer.

Du kan læse mere om, hvad vi tror, der er i vente, her: Brikkerne falder langsomt på plads: Sådan bliver det nye Apple-TV

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil