Cookie-forvirring hos Danske Bank - hvad har banken gang i?

Danmarks største bank giver dig mulighed for at fravælge cookies på selskabets hjemmeside. Du skal dog alligevel acceptere en cookie for at opnå muligheden. Er der efterhånden gået kuk i cookie-brugen?

Artikel top billede

En Computerworld-læser har været forbi Danske Banks hjemmeside er blevet noget forvirret over bankens cookie-betingelser.

Det er måske ikke så sært, da Danmarks største bank beskriver sine cookie-regler på følgende måde:

"Vi bruger cookies, men vi sætter ingen, før du klikker dig videre til næste side. Du kan sige nej tak til cookies ved at klikke her (Javascript-link). Vi bruger en cookie, for at huske dit valg."

Måden at gøre det på

Du kan altså kun undgå cookies ved at acceptere en cookie. Og hvad har man så egentlig sagt nej tak til?

"Vi er nødt til at gøre det på den måde, selvom formuleringen måske lyder lidt selvmodsigende." forklarer it-sikkerhedschef Poul Otto Schousboe fra Danske Bank. 

"Vi kan jo kun vide, at vi ikke skal sætte cookies, hvis vi sætter en cookie for at huske det valg. Det er politikerne, der har vedtaget, at vi skal huske brugernes valg. Og dette er så måden at gøre det på," fortsætter han. 

Spiller med åbne kort

Danske Banks it-sikkerhedschef påpeger, at nederst på bankens hjemmeside kan brugerne læse mere om selskabets cookie-betingelser. 

"Som på en enhver anden hjemmesiden kan du ikke slippe for en eller anden form for cookie, med mindre du helt fravælger det i din browser. Så kan du bare ikke benytte visse services som for eksempel at logge på vores netbank, fortæller Poul Otto Schousboe. 

På andre hjemmesider - eksempelvis Computerworld.dk - er cookie-betingelserne formuleret således: 

"Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere." - og så kan man egentlig bare klikke 'Ok', hvis man vil videre i teksten. 

Danske Banks it-sikkerhedschef mener, at når banken giver brugerne muligheden for at takke nej til cookies, spiller den med helt åbne kort i stedet for bare at sende dem intetanende videre med cookies i bagagen. 

Omstridt lovgivning

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at den omstridte cookie-lovgivning fra 2011 har givet anledning til både irritation og frustration over de evindelige påmindelser.

Lovgivningen blev indført for tre et halvt år siden som implementeringen af EU's e-datadirektiv for at beskytte internerbrugernes privatliv ved at forlange deres samtykke, når de besøger websites, der tracker dem.

For halvandet år siden blev det anslået, at en almindelig dansk internetbruger har set cookie-advarsler et sted mellem 5.000 og 10.000 gange

Efter yderligere et halvandet år på bagen kan disse cookie-advarsler være vokset til op mod 20.000 visninger for en internet-surfer.

EU: Cookie-revidering på vej
Computerworld har henvendt sig til EU-Kommissionen for at høre, om danskerne og andre europæere fremover slipper for at klikke 'Ok' til cookies på websites. 

Her forlyder det, at når det nye EU-databeskyttelsesregler forventes vedtaget inden udgangen af 2015, vil også e-datadirektivet 'helt sikkert blive revideret'. 

Som nævnt er cookie-reglerne underlagt dette e-datadirektiv, der står over for en revision.  

"På nuværende tidspunkt har vi ikke detaljer om hvilke dele, der skal opdateres, da det vil være en del af revideringen," lyder det fra kilder i Bruxelles, som ikke ønsker at stå frem ved navns nævnelse på nuværende tidspunkt.

Dermed er det også uvist, om der kommer en stramning, lempelse eller slet ingen ændringer af de danske cookie-regler inden for det næste års tid. 

Læs også:
Fri mig for de evindelige og irriterende cookie-advarsler

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil