Giganternes kamp om de bedste CIO'er: Nike gafler CIO fra Coca-Cola

Nike har netop scoret sig en ny global top-CIO fra Coca-Cola.

Artikel top billede

Et af verdens absolut største sports-brand skal have ny global CIO, og der er næppe tale om en helt billig profil.

Jim Scholefield, som den kommende Nike-CIO hedder, kommer nemlig fra en stilling som CTO i et andet verdensomspændende selskab: Coca-Cola.

Nike omsætter for omkring 165 milliarder kroner om året og har 44.000 ansatte.

Selskabet bliver stadig mere teknologi-drevet, og derfor er CIO-posten også ganske central i selskabet.

Nike skriver i en pressemeddelelse, at Jim Scholefield fra den 29. juni får ansvaret for Nikes it-strategi, der skal sikre den fortsatte vækst i selskabet.

Hos Coca-Cola havde han ligeledes ansvaret for at eksekvere på it-strategien og for at sikre den globale drift og it-udvikling.

"Jim er en leder, der har bevist sit værd og har mere end 25 års erfaring fra teknologi-industrien, og vi ser frem til hans stærke lederskab hos Nike, mens vi fortsætter med at skabe teknologi-løsninger, der kan drive vores robuste innovations-agenda på tværs af den globale forretning," lyder det fra Eric Sprunk, der er Chief Operating Officer hos NIKE.

Tidligere CIO stoppede efter kort tid

Jim Scholefield, der er 53 år, overtager CIO-posten i Nike efter Anthony Watson.

Han forlod Nike efter mindre end 12 måneder på CIO-posten for i stedet at slutte sig til en mindre virksomhed.

Anthony Watson er heller ikke en Hr. hvem-som-helst, for han har tidligere været CIO i britiske Barclays.

Her i Danmark kårer vi i denne uge Årets CIO. Der er fem nominerede til titlen - læs mere om dem og deres arbejde her.

Læs også:

Mød Danmarks fem bedste CIO'er: Når innovationen er brændstoffet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S