Oracles indtjening styrtdykker - her er grunden

Oracle indtjening er faldet med hele 24 procent. Men det er bare en bølgedal, inden pengene vil komme væltende, mener topchef Larry Ellison. Se her hvordan det hænger sammen.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Oracles indtjening er styrtdykket i det netop afsluttede regnskabskvartal.

I forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere, er selskabet indtjeningen faldet med hele 24 procent, hvilket er mere, end markedet havde forventet.

Den samlede omsætning landede på 70,8 milliarder kroner, hvilket er fem procent lavede end det tilsvarende kvartal et år tidligere og under det forventede.

Efter skat landede indtjeningen på 2,8 milliarder kroner, som er 24 procent mindre end i det tilsvarende kvartal i fjor.

Det skuffende resultat har ført til et fald i aktiekursen på syv procent.

Cloud har skylden

Det markante fald er en direkte konsekvens af dels en høj dollarkurs, dels den omstilling mod cloud-baserede tjeneser, som Oracle er i færd med - ganske som det er tilfældet med mange andre service- og software-leverandører.

For Oracle gælder det, at kunderne for alvor er begyndt at købe ind på selskabets cloud-tjenester, men at de til gengæld investerer færre penge i software, som kører i egne datacentre.

Det er ellers i netop dette salg af software til virksomhedernes egne datacentre, at Oracle har hentet rigtigt mange penge.

Oracles cloud-forretning er vokset ganske kraftigt: Omsætningen i cloud-forretningen er steget med 29 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor til nu 2,7 milliarder kroner.

Cloud-forretningen udgør dog fortsat en så lille del af selskabets samlede forretning, at stigningen ikke kan veje op for faldet i den mere traditionelle forretning.

Salg af nye software-licenser - der udgår omkring en tredjedel af Oracles samlede forretning - er således faldet med 17 procent i forhold til samme periode i fjor, mens salg af licens-forlængelser og support ligger på samme niveau som sidste år.

Oracles bestyrelsesformand og stifter, Larry Ellison, betegner overgangen som 'positiv' for Oracle, da selskabet ifølge ham vil komme til at tjene langt flere penge på længere sigt. Det kommer bare til at tage tid.

I forbindelse med regnskabsaflæggelsen fortalte han, at Oracle vil modtage en million dollar omgående, hvis en kunde køber for en million dollar software-licenser, hvorefter selskabet over de efterfølgende 10 år vil modtage tre millioner dollar i vedligeholdelses-betaling og support-fee - altså sammenlagt fire millioner dollar.

Billedet ser helt anderledes ud, når det gælder cloud. Her vil selskabet ikke modtage penge 'up front,' men derimod modtage en million dollar om året i 10 år i løbende betaling fra kunden - altså sammenlangt 10 millioner dollar.

"Så det er en langt bedre forretning for os," lød det fra Larry Ellison.

Generelt regner man med en tommelfinger-regel om, at en virksomheds rå omkostninger ved at betale løbende for en abonnements-baseret cloud-løsning overgår prisen for en tilsvarende licens-løsning efter fire år.

Larry Ellison bedyrer, at Oracle cloud-forrenting vokser hurtigere end det er tilfældet hos rivalen Salesforce.

"Vores cloud-forretning er inde i hyper-vækst," siger han.

Læs også:

Advarsel fra it-advokat: Sådan forsøger software-firmaerne at malke dine licenser

Open source buldrer ind på database-markedet: Har Oracle og Microsoft (snart) et problem?

Er Microsoft på vej til at gøre hele Windows open source?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job