Rigmand byder 75 milliarder kroner for fransk telekæmpe

En større telefusion er på vej i Europa, hvor en rigmand er ved at skabe Frankrigs største teleselskab. Læs her, hvor mange milliarder han har brugt på teleopkøb i det seneste år.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det multinationale teleselskab Altice fra Luxembourg, med den fransk-israelske rigmand Patrick Drahi i spidsen, har budt cirka 75 milliarder kroner for at købe teleselskabet Bouygues Telecom.

I dag har Bouygues Telecom hovedkvarter Frankrig, men har omkring 130.000 medarbejdere spredt ud på 80 lande, der tilsammen genererer en omsætning i omegnen af 250 milliarder kroner.

Buddet på Bouygues Telecom skulle ifølge The Wall Street Journal være faldet for omkring 10 dage siden.

Aktiekursen stiger

Efter rygterne om et muligt snarligt køb er sevet ud, er aktiekursen på Bouygues Telecom steget med 14,3 procent.

Hvis det lykkes Altice og Patrick Drahi at få gaflen i Bouygues Telecom, er det ifølge finansavisen meningen, at det franske teleselskab skal indgå i rigmandens relativt nye franske selskab Numericable-SFR.

Dette selskab bliver dermed det største teleselskab i Frankrig målt på abonenneter; en ære som Numericable-SFR i så fald overtager fra Orange.

Opkøb er kommet i modvind

Med et muligt køb af Bouygues Telecom vil Patrick Drahi indkøbskurv bestående af teleselskaber på begge sider af Atlanterhave være løbet op i små 200 milliarder kroner i de seneste års tid.

Udover købet af Numericable-SFR har rigmanden med en personlig formue i nærheden af 90 milliarder kroner sat tænderne i den amerikanske kabel-virksomhed Suddenlink Communications for 60 milliarder kroner og i Portugal Telecom for 55 milliarder kroner.

Samtidig har Patrick Drahi åbent erklæret, at han er på udkig efter flere televirksomheder på det nordamerikanske kontinent.

Det forventes, at hvis han lykkes med sit forehavende omkring Bouygues Telecom, vil en af de første opgaver blive at skabe synergi-effekter mellem de franske teleselskaber, hvilket uundgåeligt vil betyde omkostningsreduktioner inden for it, marketing og netværksinvesteringer.

Indtil videre er opkøbet dog kommet ind i regulatorisk modvind, da de franske telemyndigheder har modsat sig sammensmeltningen mellem de to store teleselskaber.

Genbrug af telefoner og pc'er på vej mod boom


Derfor kan en tele-fusion føre til højere mobilpriser for kunderne

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil