Artikel top billede

Foto: Craigh Jewell.

Derfor kan en tele-fusion føre til højere mobilpriser for kunderne

Fusioner af teleselskaber er langt fra altid en god idé, hvis man skal fremtidssikre priskonkurrencen og innovationen på markedet.

EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager frygter, at de mange fusioner af teleselskaber, der i øjeblikket finder sted i flere lande, kan reducere incitamenterne til innovation.

Kommissæren har i en tale i Paris ifølge nyhedsmediet Total Telecom udtalt, at hun ikke er enig i teleselskabernes argumenter om, at de er nødt til at fusionere med deres rivaler for at kunne øge investeringerne.

"Jeg har hørt denne påstand ganske ofte, men jeg har ikke set beviser på, at det er tilfældet," udtaler hun.

"Faktisk kan investeringer i teleinfrastruktur stimuleres af konkurrencen," lyder det videre i talen, som man kan læse i fuld længde her.

Margrethe Vestager forklarer i talen, at EU ikke udelukkende kigger på den ventede pris-udvikling, når ønskede fusioner skal gennemgås.

"Vi vurderer også, hvad der vil ske med innovationen. Vil virksomhederne efter fusionen bevare deres evne for og incitament til innovation?"

"At beskytte det konkurrencemæssige pres, der driver investeringer og innovation, er derfor kernen i vores analyse," lyder det fra den danske EU-kommissær.

Kan føre til højere priser

Vestager udtaler specifikt om de mulige negative konsekvenser af en fusion: 

"... der er masser af dokumentationen for, at overdreven konsolidering ikke alene kan føre til mindre konkurrence og dyrere regninger for kunderne, men at det også reducerer incitamenterne for innovation på nationale markeder."

Selvom Margrethe Vestager i talen udelukkende forholder sig til tele-konsolidering som en generel problemstilling, er det interessant, at udmeldingen kommer, mens fusionen af danske Telia og Telenor også mangler at blive godkendt af myndighederne.

Direktøren for teleselskabet 3, Morten Christiansen, har tidligere udtalt til Computerworld, at han er skræmt over den danske tele-fusion, der vil føre til "to store overarme, som kommer til at dominere markedet" - nemlig TDC og den nye telegigant.

Så sent som i sidste uge udtalte Morten Christiansen, at han venter højere priser på markedet med den nye konkurrencesituation:

"Markedet bliver reduceret fra fire til tre spillere. Det vil i alle andre sammenhænge betyde, at priserne begynder at stige, fordi der er færre steder for kunderne at gå hen. Jeg er sikker på, at priserne vil stige markant," udtalte han til Ritzau Finans.

Læs også:

3-direktør efter Telia-Telenor-fusion: Vi er skræmt af situationen

Nu begynder det næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet

Telia og Telenor smelter sammen til ét selskab i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere