Artikel top billede

Roaming-dødsstødet fra EU: Sådan rammer det de danske teleselskaber

Snart er det helt slut med at kræve roaming-takster, når danske mobilbrugere rejser rundt i EU, og det kommer teleselskaberne til at kunne mærke.

Selvom de danske teleselskaber allerede i et stykke tid har konkurreret på at tilbyde de billigste roaming-takster i EU, så bliver der stadig et betydeligt indtjeningstab, når nye EU-regler helt fjerner roaming-taksterne fra den 15. juni 2017.

Det vurderer Morten Imsgard, aktieanalytiker hos Sydbank, hvor han blandt andet følger TDC.

"Det er forskelligt, hvordan det rammer dem," siger han til Computerworld om det nye EU-tiltag - læs mere om det her

"Et selskab som 3 har allerede åbnet op for fri roaming på data, så de er kommet det lidt i forkøbet og har derfor heller ikke så meget at tabe på det, mens der hos TDC i dag er en indtægtskilde fra roaming."

"Det er nok et par hundrede millioner kroner, som man i 2017 må vinke farvel til," siger han om TDC's situation og uddyber:

"TDC har selv indikeret, at de på toplinjen vil tabe omkring 2-300 millioner kroner, og der er meget høje indtjeningsmarginer på den her type tjenester."

"Men i kølvandet på alle de andre regulatoriske tiltag er det for TDC bare endnu en udfordring, man skal kunne håndtere ved at trimme sin omkostningsbase."

Læs også: Så er det slut med roaming-takster: Nu sætter EU en stopper for festen

Europa-Parlamentet har netop vedtaget de nye roaming-regler, og dermed giver myndighederne det sidste dødsstød til en indtjeningskilde, som teleselskaberne har nydt godt af i mange år.

"Priserne for roaming på opkald, SMS og data er faldet med 80 procent siden 2007. Data-roaming er nu op til 91 procent billigere end i 2007," skriver Kommissionen i en pressemeddelelse.

"Med dagens aftale vil roaming-takster ophøre med at eksistere i EU fra den 15. juni 2017. Forbrugere vil betale den samme pris for opkald, beskeder og mobildata, uanset hvor de rejser i EU. Om du ringer til en ven, når du er hjemme eller i et andet EU-land, vil ikke gøre nogen forskel for din regning."

Man skal dog som forbruger stadig være meget opmærksom på, hvordan man bruger smartphonen andre steder i verden end i EU, eksempelvis i Thailand eller USA - for her er der stadig en betydelig risiko for store roaming-regninger, særligt hvis man anvender data-roaming. 

Læs også: Nu begynder det næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet

Morten Imsgard forklarer til Computerworld, at telebranchen på grund af de forskellige indgreb fra EU's side løbende har været tvunget til at tilpasse sig - og dermed gradvist har givet afkald roaming-indtjening.

"Der har ikke været noget som helst fornuftigt link mellem omkostningerne ved at håndtere de her opkald og så den indtjening, man havde på det. Så de er blevet presset over tid - og nu fjerner man det så endeligt."

Sydeuropa rammes hårdest

Når det ikke sker før nu, at roaming-taksterne helt forbydes, skyldes det ifølge Sydbank-analytikerne blandt andet, at der har været mange forskellige interesser på spil.

"Det har været virkelig svært i EU-regi, fordi der specielt er nogle sydeuropæiske lande og nogle sydeuropæiske teleoperatører for hvem, det her gør meget, meget mere ondt."

"De sydeuropæiske lande har selvfølgelig haft en interesse i at beskytte deres virksomheder."

Her er det nye telemarked

Morten Imsgard peger samtidig på, at telemarkedet generelt er ved at ændre sig, og at de mistede indtjeningsmuligheder på roaming derfor blot er endnu et skridt på vejen mod et marked, der ser markant anderledes ud end for 10 år siden.

"Basis telefoni-ydelsen bliver mere og mere standardiseret og et commodity-produkt, som man ikke kan konkurrere på. Derfor skal teleselskaberne andre ting og strikke deres forretninger sammen på en ny måde."

"De skal indse, at folk kun er interesseret i at betale den lavest mulige pris for basis-ydelsen, og derfor er det de indholdsmæssige tjenester, kundeservice, netværkskvalitet og den slags ting, man skal slå sig op på - og tage betaling for."

"Der er mere end nogensinde brug for innovation i telesektoren og nytænkning i forhold til, hvad et teleselskab reelt har som forretningsmodel," siger Morten Imsgard fra Sydbank og peger på, at TDC eksempelvis har taget hul på det arbejde ved at gå ind på markedet for online betting.  

Læs også:

Så er det slut med roaming-takster: Nu sætter EU en stopper for festen

Nu begynder det næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet

Snart helt slut med roamingtakster på tale og sms for danskerne: Her er det seneste slagtilbud




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere