Google tjener 94 procent af sine milliarder på at vise dig reklamer

Googles kvartalregnskab for andet kvartal viser endnu en gang, hvor rentabelt det er at tjene penge på målrettede reklamer.

Artikel top billede

(Foto: Charlie Bibby/ Newscast)

Man kan stadig tjene penge på at være en af verdens største søgemaskiner.

Når du åbner en hjemmeside i din browser, kan du næsten være sikker på, at der er Google-reklamer til stede. Det er ofte de reklamer, som viser dig produkter, du søgte på for nylig. Dem der virker lidt forfølgende, men samtidig også fristende.

Og du har en direkte effekt på Googles bundlinje - ofte helt uden, at du er bevidst om det. For klikker du på reklamerne, Ja så er det penge direkte ned i lommen på Google.

Googles kvartalsregnskab for andet kvartal viser i hvert fald en omsætning på 17,7 milliarder dollars svarende til 121 milliarder kroner. Det er dog et lavere tal end forventet af investorer.
 94 procent er reklamer
Ud af milliardomsætningen ender 3,93 milliarder dollars - 27 milliarder kroner - som ren fortjeneste. Og hovedparten af pengene kommer netop fra Googles reklameindtægter, som altså også står for størstedelen af omsætningen. Hvordan kan man tjene så mange penge på reklamer? Ved at målrette dem mod brugeren. Dig. 

Kigger vi kun på Googles reklameindtægter, så har det stået for de 16 milliarder dollars ud af de 17,7 milliarder dollars. Det er 11 procent mere end sidste år, hvoraf en af grundene er en stor stigning i mængden af reklamer på smartphones. 

Samtidig kom det frem, at Google har oplevet en stigning i betalte kliks på hele 11 procent. Betalte kliks er de livsvigtige kliks for Google, som giver penge hver eneste gang, du klikker på en Google-annonce.

Ligeledes kom det dog også frem, at prisen for, hvad Google kan tage for reklamer, falder med 11 procent. Det er dog en tendens, som hele reklamemarkedet oplever på nettet, hvor reklamer i stigende grad mister værdi. Derfor er de betalende kliks så vigtige for Google.

Google har også andre projekter, som står for den sidste milliard dollars af omsætningen. Heriblandt har vi Android-styresystemet.

Læs også: 

EU lægger sag an mod Google: "Google hæmmer konkurrencen og er til skade for forbrugerne"

Google ændrer i søge-algoritmen: Får alvorlige konsekvenser for web-sites

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser/konsulent indenfor AI

    Midtjylland

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Project Director

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job