Artikel top billede

(Foto: Charlie Bibby/ Newscast)

Google tjener 94 procent af sine milliarder på at vise dig reklamer

Googles kvartalregnskab for andet kvartal viser endnu en gang, hvor rentabelt det er at tjene penge på målrettede reklamer.

Man kan stadig tjene penge på at være en af verdens største søgemaskiner.

Når du åbner en hjemmeside i din browser, kan du næsten være sikker på, at der er Google-reklamer til stede. Det er ofte de reklamer, som viser dig produkter, du søgte på for nylig. Dem der virker lidt forfølgende, men samtidig også fristende.

Og du har en direkte effekt på Googles bundlinje - ofte helt uden, at du er bevidst om det. For klikker du på reklamerne, Ja så er det penge direkte ned i lommen på Google.

Googles kvartalsregnskab for andet kvartal viser i hvert fald en omsætning på 17,7 milliarder dollars svarende til 121 milliarder kroner. Det er dog et lavere tal end forventet af investorer.
 94 procent er reklamer
Ud af milliardomsætningen ender 3,93 milliarder dollars - 27 milliarder kroner - som ren fortjeneste. Og hovedparten af pengene kommer netop fra Googles reklameindtægter, som altså også står for størstedelen af omsætningen. Hvordan kan man tjene så mange penge på reklamer? Ved at målrette dem mod brugeren. Dig. 

Kigger vi kun på Googles reklameindtægter, så har det stået for de 16 milliarder dollars ud af de 17,7 milliarder dollars. Det er 11 procent mere end sidste år, hvoraf en af grundene er en stor stigning i mængden af reklamer på smartphones. 

Samtidig kom det frem, at Google har oplevet en stigning i betalte kliks på hele 11 procent. Betalte kliks er de livsvigtige kliks for Google, som giver penge hver eneste gang, du klikker på en Google-annonce.

Ligeledes kom det dog også frem, at prisen for, hvad Google kan tage for reklamer, falder med 11 procent. Det er dog en tendens, som hele reklamemarkedet oplever på nettet, hvor reklamer i stigende grad mister værdi. Derfor er de betalende kliks så vigtige for Google.

Google har også andre projekter, som står for den sidste milliard dollars af omsætningen. Heriblandt har vi Android-styresystemet.

Læs også: 

EU lægger sag an mod Google: "Google hæmmer konkurrencen og er til skade for forbrugerne"

Google ændrer i søge-algoritmen: Får alvorlige konsekvenser for web-sites




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere