Regningen stiger: Microsofts Nokia-opkøb har kostet gigant-beløb

Regningen for Microsofts opkøb af Nokias mobilforretning og den efterfølgende manglende effekt har kostet selskabet en økonomisk lussing af dimensioner.

Artikel top billede

10 milliarder dollars - eller hvad der svarer til omkring 68 milliarder danske kroner.

Det er den pris, Microsoft har måttet betale for, at daværende CEO Steve Ballmer i 2013 besluttede at købe finske Nokia.

Beløbet lød dengang på omkring 40 milliarder kroner, men Ballmers investering skulle vise sig at blive langt dyrere.

Nuværende Microsoft-direktør, Satya Nadella, har nemlig efterfølgende nedskrevet værdien af Nokia med op til 95 procent.

Han har samtidig erkendt, at opkøbet reelt var en fejl, fordi Microsofts satsning på mobilmarkedet aldrig er blevet til det, der skulle retfærdiggøre investeringen i Nokia.

Microsoft har meddelt, at der i finansåret 2015 har været nedskrivninger, integrations-omkostninger og omstrukturerings-omkostninger for samlet set 10 milliarder dollars.

Det skriver vores kolleger på det amerikanske Computerworld. 

I juli meddelte Nadella, at 7.800 mand i mobil-divisionen skal afskediges, og samtidig blev værdien af Nokia nedskrevet med 7,6 milliarder dollar.

Microsoft skal nemlig i mindre grad være en mobilproducent og i stedet fokusere på at skabe den bedst mulige software og de bedste tjenester, lød forklaringen fra Satya Nadella - læs mere om det her.

Læs også: Microsoft fyrer Microsoft fyrer 7.800 mand i sin mobil-division efter Nokia-fiasko - helt ny smartphone-strategi på trapperne

Den samlede regning er dog ifølge artiklen hos Computerworld.com på hele 10 milliarder dollars, når man lægger alle udgifterne sammen - herunder blandt andet også "udgifter til fratrædelsesordninger og nedskrivninger af visse aktiver, der hænger sammen med omstruktureringerne."

Samtidig har der også været betydelige udgifter til integreringen af Nokia i Microsoft, hvilket altså i det store hele har været spildte penge.

Så lidt fylder Windows Phone

Selvom Microsoft altså allerede har mistet omkring 68 milliarder kroner på købet af Nokia og fremover i højere grad vil fokusere på software frem for hardware, er det ikke planen at stoppe produktionen af egne smartphones helt.

I stedet mener Satya Nadella, at Microsoft skal blive bedre til at regne ud, hvor mange telefoner og modeller, det kan betale sig at producere og til at ramme de rigtige prisniveauer med telefonerne, har han tidligere forklaret til Wall Street Journal.

I Gartners opgørelse over det globale smartphone-salg i første kvartal i år lå Windows Phone på blot 2,5 procent mod 2,7 procent året før.

Førstepladsen gik stadig til Android med en global markedsandel på 78,9 procent ifølge Gartner, mens Apple på andenpladsen lå på 17,9 procent i kvartalet.

Læs også:

Microsoft fyrer Microsoft fyrer 7.800 mand i sin mobil-division efter Nokia-fiasko - helt ny smartphone-strategi på trapperne

Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil