TDC overrasker: Nu går det frem på flere kritiske områder

Danmarks største teleselskab har netop offentliggjort halvårsregnskab, og der er fremgang at spore på flere kritiske områder. TDC har dog stadig alvorlige udfordringer på det danske telemarked.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Flere kunder - og mere tilfredse kunder.

Det er to af hovedkonklusionerne i TDC's netop offentliggjorte halvårsregnskab, hvor der især er grund til at holde øje med, om kunderne kommer eller går, og om dem, der er, så rent faktisk er tilfredse med TDC.

Det har været TDC's store hovedpine igennem længere tid, men nu er der fremgang at spore på begge områder, lyder i halvårsregnskabet, som du kan læse i fuld længde her (PDF)

Henter mobilkunder

På mobilmarkedet har TDC endelig fået vendt længere tids tilbagegang, hvor kunderne har forladt selskabet.

I det netop overståede kvartal blev det faktisk til en samlet kundefremgang på 13.000 privatkunder i mobilforretningen sammenlignet med første kvartal, lyder det fra selskabet.

Det skal dog stadig ses i lyset af, at TDC i 2014 mistede hele 113.000 mobilkunder til konkurrenterne. Alligevel kan TDC altså nu konstatere en i hvert fald kvartalsmæssig fremgang på den front:

"Det kommer i forlængelse af koncernens succesrige kampagne for det nye 4G-net, som på få måneder har øget kundernes datatrafik med mere end 80 procent," lyder det fra selskabet.

Mere tilfredse kunder

Samtidig hæfter topchef Carsten Dilling sig især ved, at kundetilfredsheden er begyndt at stige, efter at TDC i 2014 gik tilbage i kundetilfredsheden - blandt andet på grund af lange ventetider i koncernens kundeservice.

"I andet kvartal 2014 måtte kunderne i 35 procent af alle opkald vente på svar i mere end tre minutter, mens det tal i andet kvartal i år er faldet til kun fem procent," skriver TDC.

"Vi har opnået forbedringerne i kundetilfredsheden gennem et meget fokuseret arbejde med vores kundeprogram TAK+, som blandt andet omfatter investeringer i digitalisering, forbedringer i kundeforløb, flere ansatte i Channels og en klar kvalitetsforbedring ved outsourcing af TDCs kundesupport til Sitel," udtaler Carsten Dilling.

"Dette har blandt andet medført en markant forbedring i ventetider og tilgængelighed i alle de punkter, hvor vi møder kunderne, men på andre områder er der stadigvæk plads til forbedringer," forklarer han videre.

Vokser - men er stadig hårdt presset

TDC fik i første halvår en fremgang i omsætningen på 6,4 procent i forhold til samme periode sidste år, mens indtjening før skat, renter og afskrivninger (EBITDA) voksede med 2,5 procent.

Her er det dog vigtigt at bemærke, at fremgangen skyldes effekten fra købet af norske Get i slutningen af 2014, og ser man bort fra den del, er TDC fortsat ganske udfordret på det danske marked, da:.

"... indtjeningen (EBITDA) på det danske marked i andet kvartal faldt 11,3 procent. sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes primært tilbagegang i koncernens erhvervsforretning."

"På baggrund af resultatet i andet kvartal fastholder vi forventningerne til hele året på alle parametre," skriver TDC.

Læs interview med Carsten Dilling senere på Computerworld.

Læs også:

Efter fiber-kritik: Her er TDC's svar i debat om bredbånd i Danmark

Carstens Dillings trepunktsplan: Nu skal kundeflugt fra TDC stoppes

TDC storhyrer: Skal bruge 50 it-folk til kæmpe oprydningsarbejde

Her er tre helt centrale opgaver for det nye Telia & Telenor

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S