Don Normann retter en hård kritik af Apples design. Foto: Erik Jepsen.

Design-guru og tidligere Apple-topchef: Designet og brugervenligheden er helt på afveje hos Apple

Apples produkter er blevet sværere at bruge, fordi Apple ignorerer vigtige design-principper, lyder det fra anerkendt design-ekspert, der også har en fortid som chef i Apple.

Hvis der er én ting, Apple traditionelt er kendt for, er det evnen til at sikre brugervenligheden i selskabets produkter.

Mens faktisk bevæger Apples produkt-design sig i øjeblikket i den helt forkerte retning, så produkterne bliver sværere at anvende.

Sådan lyder det opsigtsvækkende budskab fra den amerikanske design-guru Don Normann.

79-årige Don Normann er forfatter, forsker og medstifter af Nielsen Normann Group og har i årevis været en anerkendt kapacitet inden for design og brugervenlighed - og i øvrigt er tidligere leder af Apples eget User Experience Architect's Office og vice president i selskabet.

Derfor er Apple på vej i en forkert retning
I et et essay skriver han, at han selv har anvendt Apples produkter siden Apple II-computeren.

"Jeg var engang stolt af at være hos Apple, stolt af Apples ry for at fremme brugervenligheden. Ak, disse særlige kendetegn forsvinder hurtigt fra deres produkter og erstattes af et pænt udseende eller 'styling', som designere kalder det."

"Apple har ladet sig forføre af produkternes slanke, minimalistiske udseende på bekostning af brugervenligheden og muligheden for, at man kan udføre komplekse opgaver uden nogensinde at kigge i manualen," lyder det fra Don Normann.

Læs også: Apple: Her er hemmeligheden bag vores design-succes

Her er problemerne
Don Normann kommer med en række eksempler på, hvor Apple - ifølge ham - er begyndt at miste følingen med brugervenligheden.

  • Eksempelvis er skrifttyperne måske nok behagelige at se på, men de svære at læse. 
  • Der mangler hjælp på skærmen til, om man skal 'swipe' til højre, venstre, op eller ned, og om det skal ske med en, to eller tre fingre. Eller om man skal 'tappe'? 
I stedet er man nødt til at læse manualen for at få svaret - som så ikke engang er det samme på alle Apple-produkter, foriklarer Normann.  
  • Alt for ofte skal man kunne huske, hvad et givent ikon betyder, selvom forskningen har vist, at ikon + tekst er den optimale løsning.
  • Menuerne har ofte måttet lade livet til fordel for et mere minimalistisk udtryk.
Don Normann skriver, at Google også har lignende problemer med designet af sine produkter, selvom det dog ikke står helt så galt til som hos Apple.

"Jeg er ikke alene med disse synspunkter. Mange helt almindelige brugere af Apples enheder er enige. Adskillige respekterede senior-designere, som jeg har diskuteret det med, er enige," forklarer Don Normann i sit essay.

Jonathan Ive og Apple-designet
Britiske Jonathan Ive, der som chef-designer i Apple om nogen har været afgørende for designet af Apples produkter i de seneste mange år, har tidligere fortalt om nogle af de designprincipper, der efter hans mening har medvirket til Apples succes:

"Jeg tror, at folks emotionelle forhold til vores produkter handler om, at de fornemmer vores omhyggelighed og det arbejde, der er lagt i skabelsen," forklarede han i et interview i 2013.

"Vi forsøger efter bedste evne at beskrive design-processen hos Apple, men det handler rigtig meget om at designe og om og at lave prototyper og fremstilling. Hvis du adskiller de ting, mener jeg, at slutresultatet lider under det."

Læs også:

Apple: Her er hemmeligheden bag vores design-succes

Apples chef-designer får nyt job: Forfremmelse eller retrætepost

Apples brud med fortiden: Her er den nye Mac-bruger




Premium
"Jeg er nok blandt de 10 personer i Dinero, der har haft det sværest i de seneste måneder. Det er dog noget, som jeg har forsøgt at skjule. Jeg har hanket op i mig selv og forsøgt at se glad og optimistisk ud"
Af alle vores ansatte, så er jeg nok blandt de 10 personer i Dinero, der har haft det sværest i de seneste måneder. Det er dog noget, som jeg har forsøgt at skjule. Jeg har hanket op i mig selv og forsøgt at se glad og optimistisk ud, selv om jeg ikke altid har været det.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Gør dine medarbejdere til et aktiv i sikkerhedsarbejdet
Vi glemmer hurtigt gode råd og sikkerhedskurser. Men sådan behøver det ikke at være. Moderne træning, opfølgning og simulationer skaber en sikkerhedsorienteret kultur, som minimerer risikoen for, at din virksomhed rammes af ødelæggende cyberangreb.