Kritik regner ned over Virk.dk: Det virker ikke ordentligt

Store danske erhvervs-organisationer langer ud med voldsom kritik af Virk.dk.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Flere virksomheder og organisationer langer ud efter Virk.dk, som ikke lever op til forventningerne.

Det var oprindeligt planen, at Virk.dk allerede fra 2013 skulle have været ene-indgang for alle danske virksomheder til det offentlige.

Men tal fra Erhvervsstyrelsen viser ifølge Børsen, at kun 38,5 procent af de danske virksomheders indberetninger til det offentlige fandt sted via Virk.dk ved indgangen til 2015.

"Det er et helt og aldeles uacceptabelt tal," siger fagchef for it og digitalisering i Dansk Erhverv, Janus Sandgaard, til Børsen.

De danske virksomheder sender ifølge ham omkring 11 millioner indberetninger afsted til det offentlige om året.

"Alle indgange skal samles et sted for at nedbringe virksomhedernes administrative byrder. Det bør ske i hvert fald senest ved udgangen af 2016,2 siger Dansk Erhverv-manden til Børsen.

Samme holdning kommer fra Dansk Industri, hvor Sidsel Dyrholm Holst siger til avisen, at 'det langt fra er godt nok.'

"Der har været et erklæret mål flere år tilbage, og at man stadig er så langt fra på nuværende tidspunkt, er simpelthen ikke godt nok," siger hun til Børsen.

Hun peger på, at det er 'vigtigt,' at løsningen bliver mere stabil og brugervenlig.

Erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen, siger til avisen, at tallet ikke er tilfredsstillende, og at han nu vil 'rydde op.'

Læs også:

Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid

Vigtigt it-system vakler: Har været ramt flere gange

Ramt fire gange på halvt år: Erhvervsdatabase i knæ

It høvler byrder væk: Fra syv til to dages ventetid

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S