Kritik regner ned over Virk.dk: Det virker ikke ordentligt

Store danske erhvervs-organisationer langer ud med voldsom kritik af Virk.dk.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Flere virksomheder og organisationer langer ud efter Virk.dk, som ikke lever op til forventningerne.

Det var oprindeligt planen, at Virk.dk allerede fra 2013 skulle have været ene-indgang for alle danske virksomheder til det offentlige.

Men tal fra Erhvervsstyrelsen viser ifølge Børsen, at kun 38,5 procent af de danske virksomheders indberetninger til det offentlige fandt sted via Virk.dk ved indgangen til 2015.

"Det er et helt og aldeles uacceptabelt tal," siger fagchef for it og digitalisering i Dansk Erhverv, Janus Sandgaard, til Børsen.

De danske virksomheder sender ifølge ham omkring 11 millioner indberetninger afsted til det offentlige om året.

"Alle indgange skal samles et sted for at nedbringe virksomhedernes administrative byrder. Det bør ske i hvert fald senest ved udgangen af 2016,2 siger Dansk Erhverv-manden til Børsen.

Samme holdning kommer fra Dansk Industri, hvor Sidsel Dyrholm Holst siger til avisen, at 'det langt fra er godt nok.'

"Der har været et erklæret mål flere år tilbage, og at man stadig er så langt fra på nuværende tidspunkt, er simpelthen ikke godt nok," siger hun til Børsen.

Hun peger på, at det er 'vigtigt,' at løsningen bliver mere stabil og brugervenlig.

Erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen, siger til avisen, at tallet ikke er tilfredsstillende, og at han nu vil 'rydde op.'

Læs også:

Computerworld mener: Når digitaliseringen spilder vores tid

Vigtigt it-system vakler: Har været ramt flere gange

Ramt fire gange på halvt år: Erhvervsdatabase i knæ

It høvler byrder væk: Fra syv til to dages ventetid

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S