Elgiganten om ny konkurrent efter kæmpe-åbning: "Det er da bare Expert i nye farver"

Expert-koncernens lancering af den nye butikskæde Power mødes med et skuldertræk hos Elgiganten. "Vi har vores egen forretning at passe," lyder det fra den danske direktør.

Artikel top billede

Elgigantens danske direktør Peder Stedal er ikke bekymret for udfordringen fra den nye Power-kæde.

Premieren på den nye varehuskæde Power, som mandag åbnede sin første butik i Glostrup ved København får ikke direktør Peder Stedal, i elektronikmarkedets dominerende spiller, Elgiganten, til at ligge søvnløs om natten.

Ved åbningen lokkede Power efter eget udsagn flere hundrede kunder i kø foran den nye butik, og på selve åbningsdagen voksede køerne af kunder og biler til flere kilometers længde.

Det kan du læse mere om her: 15.000 kunder besøgte Power i Glostrup på åbningsdagen - overvældet direktør har aldrig prøvet noget lignende

Men trods den massive opmærksomhed på Power fra både kunder og medier, er direktøren i Elgiganten knap så imponeret over det koncept, som Power har lanceret.

"De har jo varslet deres planer i flere år, så det, vi møder i dag, er bare Expert i nye farver. Butikken i Glostrup ligner det, vi har set i Norge de senere år. Går man ind i en Expert i Oslo, er der rigtig meget, man kan nikke genkendende til. Så der er ikke så meget nyt under solen," siger Peder Stedal.

Han er efter eget udsagn ikke bekymret for udsigten til endnu hårdere konkurrence om forbrugernes gunst.

"Power er en konkurrent som Wupti eller Bilka, eller hvem der ellers findes på markedet, og det er vi naturligvis opmærksomme på," siger Peder Stedal.

Åbner nabo-butik

Til trods for den afslappede attitude over for den nye konkurrent åbner Elgiganten senere i år en ny såkaldt megastore i Herlev, hvor man kommer til at ligge dør om dør med en ligeså spritny Power-butik.

For en måned siden åbnede Elgiganten en butik i Vejle, og til næste år slår man dørene op for en ny butik i Svendborg. I alt kommer Elgiganten dermed op på at have 30 butikker på landsplan, fortæller Peder Stedal.

Ved siden af de fysiske varehuse sælger Elgiganten også sine varer på nettet.

Her er der ifølge direktøren en omsætning, der er større end i det største fysiske varehus. Han ønsker dog ikke at sætte tal på den del af forretningen.

"Convenience er det, der styrer udviklingen for os. Det skal være nemt for kunden at handle, uanset om det er i en butik, gennem kundecenteret eller vores onlineforretning," siger Peder Stedal.

Hvem kommer til at vinde kampen mellem jer og Power?

"Det må tiden jo vise, men vi har i hvert fald selvtillid," siger Peder Stedal, som ikke ønsker at give sin vurdering af Powers chancer for bide sig fast på markedet.

"Det må du tale med dem om. Men det er jo forbrugerne, der afgør det i den sidste ende," siger han.

Elgiganten, der via norske Elkjøp er ejet af den britiske koncern Dixons, har de seneste to år haft en omsætning i Danmark på omkring fem milliarder kroner.

Læs også:

Nu begynder Experts slagsmål med Elgiganten: Åbner nye kæmpevarehuse

Derfor er Expert tvunget til at åbne masser af nye butikker

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil