YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken

YouSee vil fremover levere bredbånd uden at kræve, at kunderne samtidig køber en tv-pakke. Det er dog mest af alt et tiltag, der kommer, fordi TDC er tvunget til det.

TDC åbner nu op for, at YouSee-kunderne vil kunne købe bredbånd uden samtidig også at skulle vælge en tv-pakke fra YouSee.

Selvom TDC præsenterer nyheden om bredbånd uden tv som en måde at sikre en mere fleksibel fremtid for kunderne på, er det dog ikke et tiltag, TDC helt frivilligt sætter i søen.

"De er mere eller mindre blevet tvunget til det," lyder det fra Morten Imsgard, der er aktieanalytiker hos Sydbank og følger TDC tæt. 

"Coaxial-kabel-nettet i Danmark har man fra myndighedernes side gerne ville åbne op, fordi man godt kunne se, at det ikke var hensigtsmæssigt, at YouSee havde så stor en del af markedet."

Konkurrenternes muligheder i TDC's net
Morten Imsgard forklarer, at de allerede i længere tid har været muligt for konkurrenter at sælge produkter i YouSees net, men at problemet har været, at de så både skulle sælge tv og internet.

"Det gjorde, at konkurrenterne ikke havde lyst, fordi de ikke kunne få en fornuftig tv-forretning op at køre, fordi de ikke har de samme skala-fordele som TDC med at forhandle med kanaludbyderne. Det hang ikke sammen," siger han. 

"Derfor har myndighederne sagt, at det skal være muligt for konkurrenter at sælge bredbånd igennem den infrastruktur, TDC sidder på," forklarer Morten Imsagard fra Sydbank.

Læs også: TDC vs. Telia & Telenor vs. 3: Her er dit teleselskabs styrker og svagheder i den nye telekrig

Han påpeger dog, at tv-problematikken fortsat er til stede:

"Mange af konkurrenterne vil ikke nødvendigvis kunne forhandle sig frem til nogle gunstige priser hos tv-udbyderne og på den måde strikke et bredbånds- og tv-produkt sammen, der er konkurrencedygtigt med det, TDC har."

Flere vælger streaming
Stadig flere forbrugere vælger dog også helt at droppe tv-pakken for i stedet at satse på streaming-løsninger over bredbåndsforbindelsen.

Ser man et par år frem, kan YouSees tiltag med at splitte tv og bredbånd op derfor godt vise sig at få stor betydning:

"Tv-markedet er i en transformation. Tv og internet smelter efterhånden så meget sammen, at forbrugeren efterhånden ikke rigtig skelner."

"Efterhånden som forbruget skifter til streaming, som typisk er udenlandske tjenester, bliver det meget tydeligt, at det, der er behov for for at sikre underholdning i hjemmet, er en bredbåndslinje," forklarer Morten Imsgard og tilføjer: 

"Konkurrenterne vil kunne nå ud til TDC's kunder ved at bruge TDC's net. En bredbåndslinje er basisydelsen, som man så kan levere indhold oven på. Det er en uundgåelig ændring af markedet, som kabel-tv-operatørerne i Danmark er nødt til at forhold sig til."

"Der er ikke nogen tvivl om, at YouSee hellere ville have, at tv var noget, der kom igennem et coaxial-kabel, fordi de sidder så massivt på det."

"Den massive markedsposition er i totalt opbrud, fordi tv-vanerne har ændret sig."

TDC har mest at tabe
TDC's YouSee-forretning er allerede under et betydeligt pres, og der er ikke noget, der tyder på, at opsplitningen af tv og bredbånd vil mindske det pres, vurderer Morten Imsgard.

"Hvis TDC selv kunne vælge, så havde man ikke åbnet op for nettet. TDC har nydt godt af at være den dominerende aktør på markedet, og jo mere politikerne piller ved det styrkeforhold, jo mere udfordret TDC's forretning."

Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

"Lad os sige, at Stofa rykker ind i TDC's net med frit valg-tv, hvor man køber kanaler på månedsbasis, vil det tvinge TDC's YouSee til at reagere endnu hurtigere og søsætte samme produkt."

"Der er ikke nogen tvivl om, at på lidt længere sigt vil tv-markedet i Danmark ændre sig rigtig meget, og tv-konkurrencen vil blive meget mere fri," siger Morten Imsgard fra Sydbank.  

"TDC er den store og har mest at tabe ved, at markedet bliver givet frit."

TDC meddeler, at YouSee gradvist åbner op for bredbånd uden tv fra slutningen af 1.kvartal 2016.

Priserne på bredbånd uden tv er endnu ikke annonceret. 

YouSee har i dag cirka 435.000 bredbåndskunder, og bærer dermed titlen som Danmarks største udbyder af bredbånd til private.

Læs også:

Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

YouSee slukker for analogt signal: Nu er det slut for altid med gammeldags fjernsyn

TDC vs. Telia & Telenor vs. 3: Her er dit teleselskabs styrker og svagheder i den nye telekrig



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
Microsoft skærper sikkerhedskravene for mange Windows-brugere: Dropper SHA-1 helt fra juni - du skal opgradere, hvis du vil modtage opdateringer fremover
En række Windows-brugere skal installere SHA-2, hvis de fortsat vil modtage opdateringer fra Microsoft, som skrotter den 17 år gamle forgænger om få måneder.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.