Artikel top billede

Omsætning dykker: Hård kamp om bredbånds- og tv-kunderne gør ondt på Stofa

Stofa-ejeren Syd Energi har svært ved at få en god forretning ud af at sælge bredbånds- og tv-pakker til danskerne, men førsøger sig nu med en række nye tiltag.

Mens Syd Energis Stofa i øjeblikket kæmper en hård kamp mod TDC's YouSee med lanceringen af nye bredbånds- og tv-produkter, mærker begge selskaber nu konsekvenserne af konkurrencen på markedet.

Syd Energi købte Stofa for 1,9 milliarder kroner tilbage i 2012, og af det netop offentliggjorte regnskab for første halvår 2015 fremgår det, at det endnu kniber med at tjene penge på Stofa.

SE-koncernen leverer blandt andet el, energieffektivisering, højhastigheds-bredbånd og kabel-tv til mere end 650.000 kunder.

Læs også: Stofa i direkte angreb mod YouSee - kopierer opsigtsvækkende bredbånds-tilbud - men lancerer det før YouSee

Selvom første halvårs driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) ifølge SE har udviklet sig bedre end forventet til 363 millioner kroner, 39 millioner kroner bedre end sidste år, så lyder underskuddet før skat på 40 millioner kroner.

I det hele taget har der været underskud flere år i træk i SE.

I 2014 lød underskuddet på 101 millioner, mens det i 2013 var et minus på 43 millioner og i 2012 et minus på 59 millioner kroner.

Selvom Stofa kun er en del af SE-forretningen, er det også et af de områder, der volder problemer i øjeblikket. 

SE skriver ganske vist, at selskabet "glæder sig over, at integrationen med Stofa nu er gennemført, og erklærer sig klar til kampen om tv-kunderne."

Samtidig må SE dog også tilføje:

"Derudover gør særligt det hårdt pressede marked for tv og bredbånd, at Stofa ikke når omsætningsmålene for halvåret," skriver Stofa. Økonomidirektør Gert Vinther Jørgensen udtaler desuden:

"På trods af, at særligt omsætningen i Stofa har været udfordret i første halvår, glæder vi os over, at salgstakterne har vist sig positive hen over hele sommeren, hvor vi i juni og juli blandt andet har fået 3.200 nye private fiberkunder."

Artiklen fortsætter under billedet ...

Klar med nye produkter og partnerskaber

"Med en række nye produkter ser vi nu frem til, at denne positive trend fortsætter - ikke mindst fra 2016, hvor blandt andet Stofa MitTv er på vej."

Læs også: Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

Stofa annoncerede MitTv for få uger siden som et bud på mere fleksible tv-løsninger til kunderne, der nu får mulighed for at betale per kanal per måned. Læs mere om det her.

Samtidig har SE i lighed med TDC valgt, at bredbånd og tv-pakker nu skal splittes op. Det betyder, at det bliver muligt for Stofa- og YouSee-kunderne kun at købe bredbånd, uden at de samtidig er tvunget til også at betale for en tv-pakke.

Læs mere om det her

SE fremhæver desuden i en pressemeddelse, at selskabet har foretaget markante strategiske træk i forhold til bredbånds- og tv-kunderne.

"F.eks. indgik Stofa i foråret strategiske partnerskaber med Verdo Tele og Sydfyns Elforsyning, hvilket bl.a. betyder, at i alt 22.000 nuværende Waoo!-kunder kan se frem til at modtage Stofas produkter i løbet af 2016."

"Derfor glæder det mig også, at SE hviler på et stadig mere solidt grundlag, som gør det muligt for os at gribe de strategiske muligheder, som i disse år viser sig i både markedet for tv og bredbånd samt i energibranchen," lyder det fra økonomidirektøren. 

I det seneste halvårsregnskab fra TDC, blev det også fremhævet, at YouSee-forretningen i øjeblikket har det svært. Læs mere om TDC's store udfordringer her.

Læs også:

Stofa i direkte angreb mod YouSee - kopierer opsigtsvækkende bredbånds-tilbud - men lancerer det før YouSee

YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken

Presset YouSee klar med kæmpe strategi-skift: Erkender at kampen til streaming er tabt

Fremtidens tv-løsninger på vej - men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
iPaaS-webinar: Take advantage of key trends in a billion dollar-market

According to Gartner, by 2023, the iPaaS market is expected to grow well above $6 billion in revenue, thus becoming the largest segment in the integration platform technology market. To illustrate what iPaaS can do for your business, Flügger will outline how to overcome their integration challenges. Do not miss the opportunity to learn how a successful iPaaS implementation can improve your business outcomes.

07. maj 2021 | Læs mere


Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere






Premium
Claus Thorsgaard skal sætte gang i væksten som ny CEO: Her er hovedopgaverne som topchef i Luxion
Den tidligere Conscia-topchef Claus Thorsgaard skal nu sætte gang i væksten hos den danske it-virksomhed Luxion. "Luxion har et kæmpe uudnyttet potentiale. Ordrerne vælter ind ad døren uden en aktiv salgsindsats, så hvis vi begynder at fokusere på det, så skulle det gerne gå endnu bedre," siger den nye direktør til Computerworld.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
17 punkter med plads til forbedring: Sådan øger du din lønsomhed
Mange projektorienterede virksomheder hæmmes af ikke-optimale løsninger og besværlige, manuelle processer, som forringer effektivitet, overblik og lønsomhed. Her præsenterer vi 17 typiske udfordringer – og bud på, hvordan du kan afhjælpe situationen.