Disse små kasser skal lade dig styre dit hjem fra din smartphone.

Samsung vil brygge din kaffe, trække dine gardiner fra og tænde din radio.

Alle Samsungs produkter skal tale med dig og med hinanden. Det er visionen fra Samsungs pressemøde på IFA. Og det skal starte hjemme hos dig selv.

Du skal starte din dag med at læse en rapport om din søvn imens Samsung brygger din kaffe, trækker dine gardiner fra og tænder din radio.

Samsung har store planer for Internet of Things, og i 2020 skal alle teknologigigantens produkter være forbundet via IoT og virksomhedens såkaldte SmartThings system.

Ved hjælp af en række små sensorer fordelt i hele dit hjem, ved SmartThings systemet hvad der sker, og hvad du har brug for, og hvis du har købt de rigtige dimser, kan systemet så levere det. Dæmpet lys til dine tømmermænd og romantisk musik, når din udkårne er på besøg.

Da de fleste folk jo gerne vil have en smule indflydelse over deres hjem, kan man selvfølgelig selv fjernstyre hjemmet via sin smartphone.  Det er ikke noget, som ikke er set før, men Samsung får det unægtelig til at se lækkert og smart ud at bruge telefonen til at lukke sine venner ind i lejligheden, imens man selv er på arbejde. 


Et åbent system
Behovet for at fjernstyre sit hjem er måske mere at finde hos designerne hos Samsung end hos den almindelige forbruger. Men hvad end forbrugerne egentlig gerne vil have, skal det nok blive tilgængeligt før eller siden.

SmartThings er nemlig åbent for udviklere, så enhver med lidt teknisk snilde kan finde på lige den dims, der mangler i dit hjem. For tiden inkluderer det eksempelvis  overvågningskameraer og fugtsensorer, som skal slå alarm, hvis et vandrør begynder at lække.

Hvad kan det så?
Grundstenen i SmartThings er en hub, som er nervecenteret i hele projektet. Det er den, der står for kontakten mellem alle dine dimser og din smartphone, som du bruger til at styre hele herligheden.

Grundpakken består af en hub, et strømstik, en bevægelsessensor, en såkaldt multisensor,som eksempelvis kan mærke, om et vindue er åbent eller lukket og en presence sensor som mærker, hvem der er hjemme og sender besked til dig, når børnene eller ægtefællen træder ind af døren.

Hvor meget man så kan få ud af det må være et åbent spørgsmål, men der er som sagt allerede en række andre devices, som kan sluttes til hubben, så hvis man gerne vil gå ombord IoT- livsstilen, er der muligheder nok.


Hvordan har jeg sovet?
Samsung mener det nemlig virkelig, når der tales om Internet of Things.

Døgnet rundt skal vi være omgivet af intelligente løsninger på problemer, vi ikke vidste, at vi havde.

Samsung vil overvåge din søvn for dig med den såkaldte SLEEPsense, en flad sensor under din madras, som registrerer dine natlige aktiviteter og giver dig en rapport med råd og vejledning til bedre søvn baseret på, hvordan du har vendt og drejet dig, din hjerterytme og data fra dit fjernsyn og dine lamper, der selvfølgelig er tilsluttet SmartThings hubben.

Man ser det nye Endomondo ræs for sig allerede.

Ikke i Danmark endnu
SmartThings serien er indtil videre kun til salg i USA, men det engelske marked bliver åbnet midt i september. Der er dog ikke nogen officiel tidsplan for det danske marked endnu, men der tales om en tidshorisont på op til flere år.

Indtil da kan entusiaster købe grundpakken hjem i England for 199 euro.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.