Ny ide: Intelligent musikafspiller vælger musik efter de folk, som du er sammen med

Musikafspilleren Prizm er i stand til at lære, hvad du vil høre med hvem og hvornår. Computerworld har mødt idemændene bag den lille pyramideformede maskine.

Artikel top billede

Når Prizm spiller musik, tager den højde for brugernes vaner og stemningen i rummet. (Foto: Ubithings)

Musikken til din fest skal afspejle, hvem der er på besøg, og hvad I godt kan lide at høre, når I er sammen. Det er målet bag Prizm. En lille maskine, som var en løs tanke for to år siden, og bliver lanceret til salg i oktober

Hvad kan den?
Prizm er en lille pyramideformet maskine, som scanner playlister på cloud-musiktjenester for dig og alle andre i rummet, som har den tilhørende app på deres smartphone eller andre smart-devices.

Appen fungerer også som fjernbetjening, hvor brugerne eksempelvist kan justere indstillinger for humør og persongenkendelse.

Læs også: Internationalt it-koncept kommer til Danmark: Skal blive kuvøse for morgendagens it-stjerner

Ud fra hver enkelt persons præferencer afspiller den så musik, som passer til den fælles smag baseret på information om, hvad striben af brugere kan lide at høre på det tidspunkt af døgnet og i hinandens selskab -selvfølgelig i et lydniveau tilrettelagt af en sensor, der måler baggrundsstøjen i lokalet.

Det hele sker på baggrund af dine tryk på kun to knapper. Et hjerte for musik som du godt kan lide og et kryds for musik, som du ikke vil høre lige nu.

Motoren bag det hele er en algoritme, som tager ved lære af brugernes adfærd og spiller ny musik baseret på deres præferencer.

For eksempel begynder Prizm straks spille musik, der går direkte i mellemgulvet, når din kæreste går ind ad døren, hvis du konsekvent har hørt Barry White, hver gang din udkårne har været på besøg.

Brugerne forbedrede udviklingen

Oprindeligt var Prizm en flad blå æske med mange knapper, men betatestere ville hellere have en simpel løsning med to knapper, så man integrerede mange af knappernes funktioner i algoritmen bag processen i stedet.

"Oprindeligt havde vi en knap, som gjorde, at et nummer aldrig blev spillet igen. Men folk var bange for at bruge den. Det var for stor en beslutning helt at afvise et nummer. Da vi lagde den funktion ind i algoritmen bag knappen, som springer et nummer over i stedet, begyndte det at fungere meget bedre," fortæller Pierre Gochgarian.

Musik uden smartphone

Når først Prizm har fået adgang til dine konti hos musikstreaming-tjenesterne, behøves din telefon som sådan ikke længere. Prizm opretter selv kontakt til dine playlister og registrerer hvilke andre telefoner med Prizm appen, der er til stede.

Fremtidens musikafspiller skal kende dig

At Prizm kan lære, hvad brugeren vil høre hvornår og med hvem, er hele pointen bag en device, som ellers bare var endnu en måde at høre musik fra dine streamingtjenester på.

Men i en IoT baseret verden hvor alt tilpasser sig til den enkelte bruger, skal din musik selvfølgelig også være optimeret til den specifikke situation og bruger.

Det er pointen i det oplæg, som Pierre Gochgarian holdt om fremtiden for lyd som en del af IFA TecWatch, et forum for iværksættere og forskere, som løb under hele dette års IFA.

I dag kan Pierre Gochgarian kalde sig co-founder og CEO i Ubithings. Det firma han og vennerne har stiftet for at sælge Prizm. Men det lå ikke i kortene for et par år siden.

Netværk, nætværk, netværk

For to et halvt år siden sad Pierre Gochgararian og hans venner og brokkede sig over Spotify.

Hvorfor kan man ikke bare høre musik fra alle dem, der er til festen, uden at skifte fra den ene telefon til den anden, klagede de til hinanden.

Et halvt år senere sagde de alle sammen deres stillinger op og arbejdede fuldtid på Prizm.

De fire mænd indså hurtigt, at de ikke kunne komme i mål med deres idé uden hjælp udefra.

"Det har hjulpet os meget, at vi ikke har kæmpe egoer. Som startup skal man indrømme, at man må lære af andre, der har været i samme båd."

Pierre Gochgarian og hans tre venner diskuterede de problemer og udfordringer, som de mødte i udviklingprocessen med andre iværksættere til middage arrangeret af iværksætternetværket Hardware Club, som siden selv er vokset til en selvstændig virksomhed, som faciliterer kontakt imellem lovende iværksættere og de virksomheder og investorer, som de har brug for.

Det er nemlig de færreste, der har overblik nok til forhandle produktion hjem i Kina uden at ryste på hånden eller ramme grueligt forkert.

"Vi havde aldrig selv kunnet finde den rigtige samarbejdspartner til at masseproducere vores opfindelse. Teleselskabet Orange har et program, der hjælper startups, og det hjalp os med at finde en fabrik, som vi kunne stole på leverede det, vi ville have."

Læs også: Ny softwarevirksomhed? Lean startup-metoden er vejen til succes

Fra Kickstarter til venture kapitalister

Pengene til masseproduktionen kom ikke af sig selv.

I oktober 2014 indledte Prizm en kickstarter-kampagne og indsamlede 161.000 dollar på lidt over en måned.

Pengene gjorde det muligt for holdet at arbejde i fred med betatest af Prizm, og de hjalp også på andre områder.

"Vi fik en masse opmærksomhed på den konto. Blandt andet skrev Forbes en artikel om os. Kampagnen beviste over for mulige store investorer, at der var opbakning til Prizm på markedet, og så betød det også, at jeg ikke længere behøvede at passe et andet arbejde hver weekend for at betale huslejen, og vi kunne holde op med at leve af pasta med ketchup," griner Pierre Gochgarian.

Efter Kickstarter-kampagnen blev flere risikovillige investorer, de såkaldte venture kapitalister, interesserede i at hælde penge i Prizm, og virksomheden har udvidet med seks ansatte, blandt andet en marketingsansvarlig.

Store planer

Selv om han anser ydmyghed for en af iværksætterens vigtigste dyder, har Pierre Gochgarian store ambitioner for Prizm.

"Denne teknologi vil blive standarden for musik i fremtiden. Vi producerer 5.000 enheder i første bølge, men om fem år har vi solgt mindst en million."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S